Als je liever geen hormonen gebruikt tijdens de overgang

Deel dit artikel:

Jos Teunis,overgangsconsulent en medeauteur van De Overgang, het no-nonsense handboek, bespreekt met vrouwen welke alternatieven het best bij hun klachten zouden passen. Om te voorkomen dat vrouwen op eigen houtje gaan winkelen en de verkeerde keuzes maken. Een tipje van de sluier:

Sint-janskruid is een natuurlijk antidepressivum.

Zilverkaars en salie helpen tegen milde opvliegers.

Maca is een Peruaanse wortel met een vitaliserend effect, waarvan ook wordt gezegd dat het libidoverhogend werkt. Maar het kan ook zijn dat wie beter slaapt en dus minder moe is, het 
plezier gaat herontdekken in intimiteit.

Multivitamine voedingssupplementen met een hoge dosering selenium (200 microgram), 
hebben vaak een stemmingsverhogend effect.

Teunisbloem (1000 mg per dag), wanneer het wordt gecombineerd met vitamine B6 (max. 50 mg per dag), helpt tegen PMS-klachten, prikkelbaarheid en stemmingswisselingen.

Bachbloesem maakt je rustiger en helpt tegen slapeloosheid.

Vitamine D3 (van oktober tot april, 25 microgram per dag) helpt neerslachtigheid in de wintermaanden voorkomen.

Een B-complex kan helpen tegen geheugen- 
en concentratiestoornissen.

Voetreflexologie, shiatsu en chi nei tsang; 
dat is een taoïstische buikmassage die blokkades in de energiestroom opheft en helpt om emoties te verwerken.

Tekst: Astrid Theunissen

Meer over de overgang:

De pil: wel of niet doorslikken tijdens de overgang
Overgangsklachten? ‘Stoppen met alcohol werkt het beste’
Burn-out? Misschien is het de overgang
5 meest gestelde vragen over de overgang