Dit moet je weten als je wilt beginnen met hardlopen

Hardlopen

Deel dit artikel:

Een nieuwe lente, een frisse start. Dat maakt het voorjaar voor veel mensen hét moment om te beginnen met hardlopen. Het lijkt een laagdrempelige sport – het enige wat je nodig hebt zijn immers de juiste schoenen en een setje kleding – maar experts waarschuwen dat het niet onderschat moet worden.

Dat de lente een populair seizoen is voor (beginnende) hardlopers, moge duidelijk zijn. De verkoop van hardloopschoenen en -kleding zou in dit seizoen pieken ten opzichte van andere momenten in het jaar, maar daarmee belanden er ook meer mensen met een hardloopblessure bij de fysio. Deze blessures variëren van klachten aan de achillespees tot gekneusde enkels en lopersknieën. “Ze zijn vaak het gevolg van een te snelle opbouw en het gebrek aan krachttraining van de beenspieren,” legt fysiotherapeut Frank Robertz van FysioVandaag uit aan RTL Nieuws.

Hardlopen is voor iedereen

Je hoort mensen weleens zeggen dat hardlopen niets voor hen is, en dat ze het gewoon niet kunnen. Hardlooptrainer Adilson da Silva gelooft dat iedereen kan hardlopen. In het begin is het wél belangrijk om begeleiding te zoeken, vertelt hij. “Mensen onderschatten vaak de afstanden, de belastbaarheid van de spieren en pezen en het opbouwen van hun conditie. Er komt echt veel meer bij kijken dan een paar sportschoenen en een mooi trainingspakje. Iemand met ervaring kan je daar goed bij helpen.”

Meer ontspannen

Als beginnende hardloper is het belangrijk om te kijken naar je eigen kunnen. “Neem de tijd en bouw het langzaam op,” adviseert Da Silva. Daarnaast moet je je niet te veel vasthouden aan vaste hardloopschema’s die je online of in apps vindt. “Loop gewoon eens naar een bepaald gebouw in de omgeving en weer terug, je zult zien dat dat veel meer ontspannen is.”

Train je brein

Net als bij andere sporten geldt voor hardlopen dat succes niet alleen te maken heeft met conditie, maar ook met je mindset. De eerste paar keren lukt het vaak wel, maar dan komen de weken waarin je moet doorzetten om te blijven volhouden. Daarom is het belangrijk om een soort bruggetje te maken in je brein. Luister bijvoorbeeld naar muziek die je motiveert, achterhaal welk tijdstip je het best uitkomt om te gaan rennen en bedenk hoe je jezelf achteraf wilt belonen (nee, niet met een vette hap). Creëer daarnaast een routine: herhaal elke keer voordat je gaat hardlopen bepaalde handelingen. Door dat vaste riedeltje weten je lichaam én geest dat het bijna tijd is om te gaan. De beloning – bijvoorbeeld een aflevering van je favoriete serie of een lekker warm bad – is minstens zo belangrijk. Door dit elke keer te doen, train je je brein hardlopen te associëren met de routine vóór het sporten en met de beloning achteraf.

Wil je beginnen met hardlopen en kun je nog wel wat tips gebruiken om het ook echt vol te houden? Met deze adviezen gaat het lukken.

Bronnen | runnersworld.comrtlnieuws.nl
Beeld | iStock

Ook interessant om te lezen

Deze video wil je niet missen

Voor make-up zijn er een heleboel verschillende kwasten, maar welke kwast gebruik je nou precies waarvoor? Beauty-expert Carmen Zomers legt het je in deze video haarfijn uit.

Carolien Tsao