Aha! Dít gebeurt er met je lichaam als je elke dag 30 minuten wandelt

Aha! Dít gebeurt er met je lichaam als je elke dag 30 minuten wandelt

Deel dit artikel:

Eerlijk is eerlijk: we zitten iedere dag makkelijk een halfuurtje te Facebooken. Maar wat als we deze tijd gebruiken om even lekker buiten een ommetje te maken?

Want wanneer je je telefoon neerlegt en de tijd neemt voor een blokje om, zullen lijf en leden je dankbaar zijn. En wel om de volgende redenen:

  • Je verbrandt ongeveer 150 calorieën
    Afhankelijk van je gewicht en loopsnelheid verbrand je met een wandelingetje van een halfuur 150 calorieën. Hoef je je ook niet meer schuldig te voelen over dat koekje na de lunch.
  • Je wordt rustiger
    Niets werkt zo ontspannend als lopen – zelfs als je door een drukke straat laveert. Voor nog meer ontspanning download je een meditatie-app die je beluistert tijdens het wandelen.
  • Je benen worden beter gevormd
    Al 30 minuten per dag versterkt je dijen en kuitspieren en geeft ze een betere vorm. Als je tussen het lopen door ook nog wat squats en lunges doet, ben je helemaal goed bezig.
  • Je kunt spataderen verminderen
    Uit onderzoek van de Cleveland Clinic is bewezen dat regelmatig wandelen spataderen en de pijn daarvan vermindert. Zo lang je je hakken maar thuislaat en lekker je sneakers of wandelschoenen aantrekt.
  • Je verbetert de spijsvertering
    Het eten laten zakken na een avondje tafelen is geen gek idee. Zak niet meteen neer voor de tv, maar ga nog even een blokje om om de spijsvertering aan te zwengelen en de bloedsuikerspiegel stabiel te houden.
  • Je wordt er creatiever van
    Van de zoveelste herhaling van je favoriete serie word je niet creatiever. Wél als je buiten je hoofd leeg maakt en al helemaal als je een straat of buurt in loopt waar je eigenlijk nooit komt.

Tip: Neem een notitieboekje mee voor al je nieuwe, creatieve ideeën!

  • Je kunt andere taken afvinken
    Die tandartsafspraak die je nog moet maken maar al weken uitstelt, die vriendin die je al veel te lang niet gesproken hebt: je kunt ze allemaal bellen tijdens je wandeling. Zo ben je toch een beetje aan het multitasken.
  • Je krijgt zin om meer te sporten
    Na een paar weken stelt dat halfuurtje wandelen niets meer voor. Misschien voel je je geïnspireerd om er een tandje bij te doen en te gaan hardlopen of te fietsen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Foto | iStock
Bron | Libelle

Lees ook

Bekijk ook

Deze haartruc geeft een twist aan de klassieke paardenstaart.

Artikelen van Margriet.nl gratis ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.