Wetenschappelijk bewezen: zo lukt het om (echt) minder te snoepen

muffin

Deel dit artikel:

Pinterest

Wil je minder snoepen? Wetenschappers helpen je uit de droom: dat ga je nooit volhouden. Ténzij je er heel bewust iets anders voor in de plaats doet, zo blijkt uit onderzoek van Universiteit Utrecht.

Snacken en snaaien is bijna altijd een gewoonte, weet gezondheidspsycholoog en promovenda Aukje Verhoeven die onderzocht hoe je snoepen kunt afleren. “Daarom zijn goede voornemens meestal gedoemd te mislukken. Het is heel moeilijk om oude gewoontes en patronen te doorbreken. Je wílt wel veranderen, maar voor je het weet val je weer terug in je oude gedrag.”

‘Als-dan…’

De kunst is dus om je slechte gewoontes te doorbreken. Dat kun je doen door er heel bewust iets anders voor in de plaats te doen. Van deze zogeheten ‘als-dan’ plannen heeft Verhoeven nu wetenschappelijk bewezen dat ze werken. Haar proefpersonen snoepten twee maanden na de start van het onderzoek zelfs minder dan in het begin. Hoe langer je dit dus doet, hoe makkelijker het dus zou moeten worden.

Hoe het werkt

Het idee is simpel. Als je ’s avonds laat voor de buis altijd trek krijgt in chips, dan serveer je (bijvoorbeeld) wat schijfjes komkommer met een beetje mosterd. Of als je op een feestje vaak bezwijkt voor al dat lekkers, dan laat je de taart staan, maar neem je wel een glas wijn en twee hartige hapjes. De bedoeling is dat je van tevoren een concreet (en gezonder) alternatief voor je ingesleten gewoonte bedenkt. Hierdoor koppelen je hersenen de oude gewoonte automatisch aan de nieuwe, waardoor je deze nooit meer zult vergeten.

Het gezellige alternatief

Wat voor alternatief je kiest, bepaal je zelf. De promovenda: “Zo had één van onze deelneemsters vaak koekjes op tafel, omdat ze dat zo gezellig vond. In plaats daarvan zet ze nu altijd een grote pot thee; daarmee bereikt ze hetzelfde gezellige effect.”

Eetdagboek: wanneer en waarom snoep ik?

Omdat we vaak om verschillende redenen snoepen, is het belangrijk dat, vóórdat je begint, je weet waarom en wanneer je meestal snoept. Om hierachter te komen liet Verhoeven haar proefpersonen een week lang een eetdagboek bijhouden. “Pas als je weet wat je valkuilen zijn, kun je ze aan gezonder gedrag gaan koppelen”, vertelt de promovenda.

Kleine stapjes

Valkuilen ontdekt? Pik dan één belangrijke eruit, bedenk een concreet gezond alternatief en ga daarmee aan de slag. Als deze nieuwe gewoonte eenmaal is ingesleten, kun je andere ‘valkuilmomenten’ aanpakken. Verhoeven: “Dat is de charme van deze methode; je hoeft niet alles tegelijk te doen. Daardoor is het ook veel makkelijker vol te houden dan al die strenge voornemens en diëten.”

‘Gun jezelf de tijd’

Hoe lang het duurt voordat een nieuwe gewoonte is ingesleten, verschilt per persoon. “Dat zul je zelf moeten uitvinden”, zegt de gezondheidspsycholoog. “Maar één ding is zeker: meerdere doelen tegelijk nastreven, werkt niet. Gun jezelf de tijd om eerst één slechte gewoonte af te leren, voordat je met een andere begint.”

Ook goed om te weten

Bekijk ook: zo veel calorieën verbrand je per sport

Artikelen van margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief viamargriet.nl/nieuwsbrief