Wat te doen tegen die vetrolletjes op de rug?

Deel dit artikel:

Wil je af van die vetkussentjes op je rug? Het is lastig, maar zeker niet onmogelijk. Met oefeningen en de juiste kleding kom je een heel eind. 

Vetverbranding verhogen

Als je de vetverbranding op gang wilt helpen, is het belangrijk om consequent te bewegen. Vooral krachttraining is belangrijk omdat je hierdoor spieren kweekt en die zijn weer belangrijk om calorieën te verbranden. Helaas gaat hierdoor het vet op je rug niet zomaar weg, maar je kunt de rugspieren wel trainen en zo strakker en sterker maken. Als je eenmaal genoeg spierweefsel hebt gekweekt, verbrandt je lichaam zelfs vet als je niet beweegt. Goede sporten voor sterke rugspieren zijn zwemmen en kickboksen, maar ook roeimachines en crosstrainers zijn prima apparaten voor het bovenlichaam.
Ook voeding is belangrijk voor de vetbranding. Door regelmatig te eten breng je de stofwisseling op gang die er vervolgens voor zorgt dat je vet gaat verbranden. Zorg wel dat je onbewerkte producten consumeert, zoals bijvoorbeeld groente, fruit, volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta. Deze producten bevatten voedingsvezels en die zijn moeilijker te verteren, zodat het lichaam extra hard moet werken.

Rugoefeningen 

Kies een mix van cardio en verschillende oefeningen die je thuis kunt doen om je te richten op verschillende delen van je rug. Het beste is om regelmatig van activiteit en oefening te wisselen voor het beste resultaat.

Cardio
Met cardiotraining verhoog je de hartslag en verbrand je vet. Een goede cardiotraining is bijvoorbeeld aerobics. Combineer cardio met krachttraining als bankdrukken en gewichtheffen. Het is aan te raden deze krachtoefeningen minstens drie keer per week, in sets van vijftien keer, te doen.

Yoga en Pilates
Je kunt het vet op je rug ook ‘aanvallen’ met yoga of pilates. De oefeningen helpen de rugspieren te verstevigen en verlichten bovendien stress.

Oefening 1 voor thuis
Ga op je rug op een matje liggen en span je billen aan alsof je een muntje wilt vasthouden. Strek je armen en benen. Lift je armen, schouders en benen van de grond en houd dit tien seconden vast. Laat alles weer zakken en herhaal deze oefening zo vaak mogelijk in een minuut.

Oefening 2 voor thuis
Ga op je buik op een matje liggen. Houd je nek goed in lijn met je ruggegraat. Til je voeten, armen en borst van de grond. Ga ‘zwemmen’ door je armen en benen hoger op te tillen en zo heen en weer te bewegen. Houd dit een minuut vol, rust vijftien seconden en herhaal de oefening.

Kledingtips

Vetrolletjes op je rug die zichtbaar zijn door je kleding heen…  Niet nodig! Er zijn genoeg oplossingen om rugvet te camoufleren.

High waisted broek
Een jeans met hoge taille camoufleert de vetrolletjes op je rug én op je buik, maakt je slanker en je hoeft je geen zorgen te maken dat je rugvet te zien is als je bukt.

Corrigerend ondergoed
Met corrigerend ondergoed kun je rugvet goed camoufleren en zorgen dat kleding weer mooi zit. Het stroomlijnt je lichaam en werkt vetkussentjes weg. Er zijn verschillende soorten shapewear te koop, van bodyshapers tot boxers en hemden. Voor rugvet is een corrigerende tanktop een goede oplossing.

Juiste bh
Een bh kan ook veel invloed hebben op zichtbaar rugvet. Een slecht zittende bh benadrukt juist de vetrollen, daarom is het belangrijk een bh aan te schaffen die perfect past. Zorg dat de bh vervaardigd is van goed ondersteunend materiaal, vooral niet te strak zit, en kies een model met bredere bandjes. De band op de rug dient gelijk, of zelfs iets lager dan je buste te zitten. Bij veel vrouwen zit deze te hoog op de rug, wat de verkeerde plekken platdrukt en uitstulpingen accentueert.

Goede houding
Een goede houding maakt je slanker en strekt de rug, waardoor hij al minder vet toont. Buik in en rug recht dus!