Waarom je minder koolhydraten nodig hebt vanaf je vijftigste

Deel dit artikel:

Ben je ouder dan vijftig en merk je dat je (sneller) aankomt? Probeer dan eerst eens wat minder koolhydraten te eten. Dat is althans het advies van het Voedingscentrum.

Een gevolg van ouder worden is dat je spieren in omvang afnemen. Spieren verbruiken meer energie dan vetweefsel. Omdat de spiermassa afneemt, heb je na de vijftig minder energie nodig. En minder energie betekent minder eten.

Minder brood, pasta en aardappels

Volgens het Voedingscentrum kunnen kleine veranderingen je al helpen op hetzelfde gewicht te blijven. Bijvoorbeeld door net iets minder producten te eten die koolhydraten bevatten. Koolhydraten zijn vooral belangrijk als energieleverancier voor je lichaam. Ze leveren brandstof, maar daarnaast niet zo veel voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Geen probleem dus om daar een beetje mee te minderen. Dat doe je bijvoorbeeld door een boterham minder te nemen bij de lunch en bij het avondeten een halve tot hele opscheplepel pasta of een aardappel weg te laten.

Groente en fruit kun je nog steeds volop eten: die zijn ook rijk aan koolhydraten (en niet te vergeten belangrijke vitamines en mineralen), maar bevatten veel minder calorieën dan brood, aardappelen of pasta.

Geen geheelonthouding

Overigens is het volgens het Voedingscentrum onverstandig, en ook bijna onmogelijk, om helemaal geen brood, pasta of rijst meer te eten. Zo riskeert iemand die weinig brood eet en geen vis lust, een serieus jodiumtekort. Daarnaast zijn volkoren graanproducten, zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta, een belangrijke leverancier van ijzer, vitamine B en vezels.

Superhandig: de Eetmeter

Als je wilt weten hoeveel koolhydraten of calorieën je ongeveer binnenkrijgt, dan is de Eetmeter van het Voedingscentrum een superhandige tool. In dit online eetdagboek kun je precies bijhouden wat je eet en drinkt op een dag. De meter rekent vervolgens uit of je de aanbevolen hoeveelheden haalt en geeft je advies als (en hoe) je het beter anders kunt doen. Hierbij wordt rekening gehouden met je lengte, geslacht, gewicht en leeftijd. Je kunt de Eetmeter ook gratis als app downloaden.

Meer gezonde tips voor 50-plussers

Als je lichaam ouder wordt, krijgt het andere behoeftes. Dit zijn vier andere tips van het Voedingscentrum om gezond te blijven.

Ook goed om te weten

Bekijk ook

Deze dove vrouw zingt zichzelf direct naar halve finale America’s Got Talent!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief