Waarom je minder koolhydraten nodig hebt vanaf je vijftigste

Deel dit artikel:

Ben je ouder dan vijftig en merk je dat je (sneller) aankomt? Probeer dan eerst eens wat minder koolhydraten te eten. Dat is althans het advies van het Voedingscentrum.

Een gevolg van ouder worden is dat je spieren in omvang afnemen. Spieren verbruiken meer energie dan vetweefsel. Omdat de spiermassa afneemt, heb je na de vijftig minder energie nodig. En minder energie betekent minder eten.

Minder brood, pasta en aardappels

Volgens het Voedingscentrum kunnen kleine veranderingen je al helpen op hetzelfde gewicht te blijven. Bijvoorbeeld door net iets minder producten te eten die koolhydraten bevatten. Koolhydraten zijn vooral belangrijk als energieleverancier voor je lichaam. Ze leveren brandstof, maar daarnaast niet zo veel voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Geen probleem dus om daar een beetje mee te minderen. Dat doe je bijvoorbeeld door een boterham minder te nemen bij de lunch en bij het avondeten een halve tot hele opscheplepel pasta of een aardappel weg te laten.

Groente en fruit kun je nog steeds volop eten: die zijn ook rijk aan koolhydraten (en niet te vergeten belangrijke vitamines en mineralen), maar bevatten veel minder calorieën dan graanproducten.

Geen geheelonthouding

Overigens is het volgens het Voedingscentrum onverstandig om helemaal geen brood, pasta of rijst meer te eten. Zo leveren volkoren graanproducten zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta niet alleen koolhydraten, maar zijn ze ook een belangrijke leverancier van ijzer, B-vitamines en vezels. Als je geen of erg weinig volkoren graanproducten eet, is het bijvoorbeeld erg lastig – zo niet onmogelijk – om genoeg vezels binnen te krijgen. Iemand die geen of weinig brood eet, riskeert daarnaast een jodiumtekort.

Bekijk in de Schijf van Vijf voor jou hoeveel graanproducten jij elke dag kunt eten.

Bron | Voedingscentrum

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief