Waarom deze diëtiste elke dag een toetje eet (en dit iedereen aanraadt)

Deel dit artikel:

Diëtiste, alleen het wóórd doet veel van ons al huiveren. Dat zijn toch van die strenge dames van wie je zelden iets lekkers mag? De Amerikaanse diëtiste en zelfverklaarde ‘chocoholic’ Brigitte Zeitlin is anders. Ze neemt elke dag een toetje en raadt iedereen aan hetzelfde te doen, schrijft ze op self.com.

Brigitte Zeitlin is dol op alles met chocolade, vooral toetjes. En dan heeft ze het niet alleen over de bittere variant met minstens 72 procent cacao (hoewel ze die wel vaak eet). De Amerikaanse houdt van álles waar chocolade in of omheen zit: chocoladekoekjes, chocolademuffins, fruit met een chocoladedip… Allemaal verleidelijke traktaties waarvan we weten dat ze niet bepaald helpen om op gewicht te blijven.

Toetje ‘cruciaal’

En toch eet de diëtiste elke dag een lekker toetje met chocolade. Ja, je leest het goed: elke dag. En ze adviseert haar cliënten om precies hetzelfde te doen. Volgens Brigitte is het, als je een gezonde levensstijl wilt volhouden, ‘cruciaal’ om jezelf elke dag met een kleine traktatie te verwennen.

Dag schuldgevoel!

Door zichzelf elke dag iets lekkers te gunnen, heeft de diëtiste nooit het gevoel dat ze zichzelf iets onthoudt of zich moet inhouden. “Als je jezelf ontneemt wat je het lekkerst vindt, ga je je er vroeg of laat aan te buiten,” legt Brigitte uit. “Het gevolg van dat overeten is dat je je waarschijnlijk schuldig gaat voelen, met als gevaar dat je nóg meer gaat schransen.”

Helemaal oké, die lekkere trek

Door jezelf elke dag een toetje te gunnen, maak je volgens de diëtiste de ‘gezonde keuze’ om niet te gaan bunkeren en afscheid te nemen van dat eeuwige, ellendige schuldgevoel. Je kiest ervoor zelf het heft in handen te nemen in plaats van te worden geregeerd door de lekkere trek. Zodra je zin krijgt in iets lekkers, weet je dat dat oké is. Je hoeft niet te vechten om er niet aan toe te geven, omdat je weet: ik heb nog chocolade in het vooruitzicht.

Kies voor kleine, echt lekkere porties

Geen zoetekauw? Verwen jezelf dan elke dag met die hartige snack waar ze je ’s nachts voor wakker mogen maken. Maar voordat je je tanden in je favoriete toetje of snack zet, heeft de diëtiste nog wel een paar voorwaarden.

– Geniet van elke hap zonder je schuldig te voelen of het idee te hebben dat de hele dag is verpest. Volgens Brigitte zal het verwentoetje of je favoriete snack ervoor zorgen dat je alleen maar gemotiveerder blijft om je gezonde levensstijl vol te houden.
– Houd het bij kleine porties en kies voor wat je echt lekker vindt, aldus de diëtiste. “Er bestaan allerlei magere of lightvarianten van producten. Maar ik word blijer van een kleine portie van iets waar ik echt dol op ben, dan van een grotere portie van de magere variant ervan,” zegt Brigitte.
– Kies de rest van de dag zo veel mogelijk voor onbewerkt voedsel. In Nederland is de Schijf van vijf een goede richtlijn, dan neem je producten die volgens de laatste wetenschappelijke inzichten goed zijn voor je lichaam. Ze verkleinen bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten en kanker.
– Wil je meer van je favoriete toetje of snack? Houd jezelf dan voor dat je er morgen weer van kunt genieten.

Lekker én mager toetje

Kies je toch liever voor een wat magerder toetje ? Deze makkelijke speculaastiramisu met aardbeien bevat slechts 125 calorieën per glas en smaakt verrukkelijk. Ter vergelijking: een portie vanilleijs telt 200 calorieën, een portie chocoladeijs 216.

Beeld | iStock

Lees ook

Bekijk ook

Reclame? Dat komt goed uit!

Leuke artikelen van Margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief.

rianne marijs