Val je af van de sauna?

Deel dit artikel:

Helaas… Door al dat gezweet en het feit dat je hart sneller gaat kloppen, voelt het misschien alsof je lichaam hard aan het werk is, maar in plaats van vet verlies je alleen vocht in de sauna.

En dat zie je terug op de weegschaal. Wie na een bezoek aan de sauna op de weegschaal gaat staan, is algauw een halve tot zelfs anderhalve kilo lichter, afhankelijk van hoeveel je zweet. Mannen zweten over het algemeen meer dan vrouwen, dus zij zullen het hardst jubelen.

Afvalstoffen

Maar de euforie is slechts van korte duur. Het gewicht dat je in de sauna bent kwijtgeraakt, drink je er vervolgens gewoon weer aan. En dat is maar goed ook, want je lichaam heeft voldoende vocht nodig om afvalstoffen te kunnen afvoeren. “Daarom is een sauna ook zo gezond,” weet sportdiëtist Esther van Etten. “Doordat je zoveel zweet, raak je in relatief korte tijd veel afvalstoffen kwijt. Zo ontdoet je lijf zich bijvoorbeeld ook van melkzuren die na het sporten in je spieren zijn achtergebleven en voor spierpijn kunnen zorgen.”

Wanneer en wát moet je drinken?

Drink bij voorkeur niet in de sauna zelf, maar doe dit van tevoren of erna. Je lijf zou dan het meest profiteren van de dieptereinigende werking. Het beste is om gewoon water of thee te drinken. Sommige websites adviseren sportdrankjes, maar deze bevatten naast zout en mineralen vaak ook suiker. “Mensen die heel veel zweten, kunnen na de sauna hun zoutreserves ook gewoon aanvullen met een lekkere bouillon,” aldus de sportdiëtist.