Top 5 calorieverslindende sporten

Deel dit artikel:

Wandelen is een uitstekende, zo niet de beste, manier om meer te bewegen. Maar wie zo snel mogelijk calorieën wil verbranden, gaat heel hard fietsen.

Met een normaal wandeltempo van 5 km/uur verbrand je 3,5 calorieën per kilo lichaamsgewicht per uur. Als je 75 kilo weegt, verbruik je in een uur wandelen dus zo’n 263 calorieën. Dat zijn al meer dan drie (onbelegde) volkoren boterhammen! Met een flink wandeltempo (8 km/uur) of bergop is dat al snel het dubbele. En ook met deze handige foefjes kun je meer calorieën verbranden tijdens het wandelen.

Sneller calorieën verbranden?

Wil je liever nóg sneller calorieën verbranden, dan kun je het beste heel hard gaan fietsen. Van alle sporten verbruik je met spinning en racefietsen namelijk de meeste calorieën per uur. Dit is de top 5 meest calorieslurpende sporten:

1- Spinning (14 calorieën per uur/kg lichaamsgewicht)

2- Racefietsen en squashen (allebei 12 calorieën per uur/kg lichaamsgewicht)

3- Hardlopen, 10 km/uur (11,5)

4- Vechtsport (10)

5- Handbal en hockey (allebei 8)

Stofzuigen: 188 calorieën per uur

Je beweegt natuurlijk niet alleen tijdens het sporten. Met de activiteitentabel hieronder kun je berekenen hoeveel calorieën je met welke activiteit, zoals stofzuigen, verbrandt. Vermenigvuldig het getal met je eigen gewicht en dan zie je hoeveel calorieën je per uur verbruikt. Voorbeeld: iemand die 75 kilo weegt, verbruikt dus met stofzuigen 75 kg x 2,5 kcal= 187,5 calorieën per uur.

tabeltabel3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron | Voedingscentrum