Dít gebeurt er met je gewicht als je een maand geen vlees eet

Deel dit artikel:

Wil je snel een paar kilo kwijt? Eet dan even geen vlees. Volgens een Amerikaanse studie blijkt dat je daar in een maand tijd ruim drie kilo van kunt afvallen.

Er wordt wel vaker geclaimd dat een vegetarisch dieet goed werkt als je wilt afvallen. Wetenschappers van de George Washington University School of Medicine and Health Sciences wilden weleens weten of dat echt klopt en legden daarom diverse onderzoeken naar dat onderwerp naast elkaar. En inderdaad: mensen die overstappen op een vegetarisch menu, maar verder gewoon alles kunnen blijven eten, verliezen in vier weken gemiddeld 3,4 kilo lichaamsgewicht. Dat is nog eens snel afvallen.

Meer vezels en minder vet

De onderzoekers denken dat dat komt doordat een vegetarisch menu vaak meer vezels en minder vet bevat dan een niet-vegetarisch dieet. In plantaardige producten zoals volkorenbrood, peulvruchten en groente en fruit zitten meer vezels en vaak minder vet dan in dierlijke producten zoals zuivel en vlees. Vezels zijn belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering en geven je een vol gevoel.

Nooit meer vlees?

Maar dat is nog geen garantie dat vegetarisch gaan eten voor iedereen tot gewichtsverlies leidt. De proefpersonen in de onderzoeken waren zich er bovendien goed van bewust dat ze vegetarisch gingen eten. Alleen al het feit dat ze bewuster met hun voeding bezig waren, kan er dus voor hebben gezorgd dat ze afvielen. In plaats van vlees definitief van je menu te schrappen, kan het dus ook helpen om beter op je voeding te letten. Waarschijnlijk zul je dan automatisch meer plantaardige vleesvervangers, zoals peulvruchten en noten, gaan eten, gewoon omdat die supergezond zijn. Vooral rood vlees (zoals rund- en varkensvlees) en bewerkt vlees (zoals vleeswaren) kun je maar beter met mate eten, omdat het de kans op onder andere darmkanker vergroot.

Voedingsadvies Voedingscentrum

Binnen de Schijf van Vijf draait het om afwisseling tussen dierlijke en plantaardige producten. Het advies is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees (een gemiddeld schouderkarbonaatje weegt zo’n 150 gram). Een voorbeeld van een weekindeling kan zijn: 1 dag vis (bij voorkeur vette vis, zoals makreel of haring), 1 dag peulvruchten, 1 dag noten, 2 dagen rood vlees en 2 dagen kip of ander gevogelte. In plaats van het vlees kun je ook tofu, tempé of ei nemen of nog een keer peulvruchten of een handje noten.

Bron | Voedingscentrum
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.