Deze gevolgen heeft te veel vlees eten voor je gezondheid

Deel dit artikel:

Vlees wordt nog massaal gegeten, maar we worden ons steeds bewuster van de gezondheidsrisico’s ervan. Wanneer eet je te veel vlees? En hoe schadelijk is dat werkelijk?

Het is goed om ons daarvan bewust te zijn, zeker nu een zogenoemd carnivorendieet aan populariteit wint: een voedingsschema dat zweert bij louter vlees en eieren en groenten volledig aan de kant schuift. Deelnemende carnivoren zouden zich zo fit als een hoentje voelen, maar laten we er meteen bij vermelden dat alle alarmbellen van dit dieet gaan rinkelen. Je kunt het dus beter niet volgen.

Ziek door vlees

We vallen maar direct met de deur in huis: rood vlees en bewerkt vlees kunnen het risico op bepaalde soorten kanker (met name darmkanker), diabetes-type 2 en een beroerte vergroten. De World Health Organisation classificeert rood vlees als ‘mogelijk kankerverwekkend’ en bewerkt vlees als ‘kankerverwekkend’. Rood vlees is ‘mogelijk kankerverwekkend’ omdat het verband tussen het eten van rood vlees en kanker nog niet helemaal overtuigend is en er meer onderzoek voor nodig is.

Dat betekent niet dat je van een stukje rood of bewerkt vlees meteen ziek wordt. Allereerst betekenen de woorden ‘verhoogd risico’ dat iedereen het risico loopt om ziek te worden, maar dat je dat door bepaalde keuzes in je leven, zoals vlees eten, kunt vergroten. Een tweede is, dat het risico pas groter wordt als je een bepaalde hoeveelheid gaat eten. Eet je elke dag honderd gram rood vlees meer dan iemand die dat niet doet, dan heb jij volgens de WHO 17% meer kans op kanker dan die andere persoon. Eet je elke dag 50 gram bewerkt vlees, dan heb je 18% meer kans op darmkanker dan iemand die dat niet doet.

Wat is rood vlees en wat is bewerkt vlees?

Rood vlees
Rundvlees, schapenvlees, geitenvlees of vlees van varkens. Dit vlees is niet altijd duidelijk rood, maar al het vlees van deze dieren valt onder rood vlees.

Bewerkt vlees
Al het vlees dat voorafgaand aan de verkoop is bewerkt om bijvoorbeeld de smaak te verbeteren of de houdbaarheid te verlengen. Dat kan door roken, zouten, drogen en/of toevoegen van conserveringsmiddelen. Alle soorten vlees kunnen hieronder vallen. Vleeswaren voor op brood vallen ook onder de categorie ‘bewerkt vlees’. Eet daar dus niet te veel van! Ander bewerkt vlees: worst, ham, paté, hamburgers, worst of gemarineerd vlees.

Wanneer eet je te veel vlees?

Het advies van het Voedingscentrum is om minimaal een keer per week, liefst vaker, vegetarisch te eten. Als iedereen in Nederland (of liever: de hele wereld) dat zou doen, dan zou dat ontzettend veel uitstoot van giftige stoffen schelen. Probeer je inname van vlees te minderen naar 500 gram per week, waarvan maximaal 300 gram rood vlees zoals rund en varken. Wil je helemaal goed bezig zijn volgens de adviezen van het Voedingscentrum, kies dan voor één dag in de week vis, een dag peulvruchten, een dag noten, twee dagen rood vlees en twee dagen kip/gevogelte.

Minder (vet) vlees, beter voor het milieu

Meer dan de helft van het broeikaseffect van de Nederlandse landbouw wordt veroorzaakt door veeteelt. Vooral rundvlees heeft veel invloed op het milieu, meer dan bijvoorbeeld kip. Als je rundvlees inruilt voor kip of magere vleessoorten zoals biefstuk, varkenshaas en hamlappen, kun je al een flinke bijdrage leveren aan meer duurzaamheid én je gezondheid.

Ook interessant om te lezen

Bron | Voedingscentrum, WHO
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief