Kende jij deze 48 verborgen suikers in ons eten?

Deel dit artikel:

Wil je minder suiker binnenkrijgen? Pas dan op. Deze 48 (natuurlijke) zoetmakers komen in veel producten voor en bevatten meestal net zo veel calorieën als tafelsuiker. 

Als je minder suiker wilt eten, helpt het om de ingrediëntenlijst van voedingsmiddelen te bekijken voordat je iets koopt. Staat suiker vooraan, dan bevat een product veel suiker. Alleen staat het niet altijd als suiker op het etiket. Als fabrikanten van voedingsmiddelen iets anders dan tafelsuiker gebruiken om hun product zoeter te maken,  staat er bijvoorbeeld glucose-fructosestroop, appelsapconcentraat of dextrose in de ingrediëntenlijst.

De 48 verborgen suikers

Er bestaan dus maar liefst 48 van dit soort zoetstoffen die (grotendeels) uit suiker bestaan en meestal zorgen dat je net zo veel calorieën binnenkrijgt. Dit geldt ook voor natuurlijke suikers zoals honing en druivensap-concentraat. De Consumentenbond maakte dit handige overzicht van alle verborgen suikers in voedingsmiddelen.

Hoeveel suiker is te veel?

Van de Wereldgezondheidsorganisatie mogen we maximaal vijftig gram suiker per dag hebben, maar de helft zou nog beter zijn. Daar zit je al snel aan. In een gewoon blikje cola zit bijvoorbeeld al 35 gram suiker. Eet er nog iets zoets bij en je hebt zo ruim de maximale hoeveelheid van vijftig gram te pakken. Niet zo gek dus dat de gemiddelde Nederlander tot wel honderdvijftig gram suiker per dag binnenkrijgt.

Maar hoe ziet hondervijftig gram suiker er eigenlijk uit? nrc.nl pakte een berg suikerzakjes bij het koffiezetapparaat en maakte de volgende video. Volgende keer toch maar wat minder suiker in de koffie…

Drie tips om minder suiker te eten

Hanneke Dessing van het Diabetes Fonds weet de drie snelste manieren om minder suiker binnen te krijgen.

Bron beeld | iStock