Hoe lang moet je wandelen om één cola te verbranden?

Deel dit artikel:

Albert Heijn stopt met de verkoop van het energiedrankje Monster Energy omdat er te veel suiker in zit. Maar in een blikje cola zit nog méér. Hoe lang moet je wandelen of fietsen om dat eraf te krijgen? Margriet.nl zocht het uit.

Begin deze week maakte Albert Heijn bekend de strijd tegen suiker aan te gaan. Zo is de supermarktketen van plan de hoeveelheid suiker in meer dan honderd populaire huismerkproducten met tien tot veertig procent te verlagen. Ook worden sommige producten uit de schappen gehaald, zoals inmiddels met het energiedrankje Monster Energy is gebeurd.

Twintig minuten stevig wandelen

Maar wist je dat een blikje cola nog méér suiker bevat? In een blikje Monster Energy zit 10 gram suiker (per 100 ml), in Coca-Cola zit 10,4 gram voor dezelfde hoeveelheid. Per glas (200 ml) zijn dat ongeveer vijf suikerklontjes en honderd calorieën. Om deze hoeveelheid te verbranden moet je als vrouw van middelbare leeftijd en met twee kilo overgewicht ongeveer twintig minuten stevig wandelen (5 km per uur), zestien minuten fietsen (16 km/uur) of – als je er sneller vanaf wil – elf minuten rustig baantjes trekken in het zwembad (bron: caloriecalculator).

Meer calorieën verbranden tijdens het wandelen? Dat doe je zo >

Vruchtensap maakt net zo dik

Een gezond vruchtensapje dan? Voor de calorieën kan de Albert Heijn dat ook beter uit de schappen halen, want vruchtensap bevat net zoveel en soms zelfs méér calorieën dan cola. Gezonder is om de hele vrucht te eten. Deze bevat niet alleen meer vitamines, maar vooral ook veel meer gezonde vezels die ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt. Hoe beter en langer je kauwt, hoe meer er bovendien van het verzadigingshormoon GLP-1 vrijkomt. Dit hormoon zorgt voor een ‘vol’ gevoel, waardoor je minder snel trek krijgt!

Berekening

Met wandelen verbrand je gemiddeld driehonderd calorieën per uur, met hardlopen twee keer zoveel. Als je wilt weten hoeveel minuten je ongeveer moet wandelen of joggen om bijvoorbeeld een stuk appeltaart te verbranden, deel dan het aantal calorieën door 10 als je gaat joggen en door 5 als je gaat wandelen. De uitkomst geeft het aantal minuten aan. De rekensom houdt echter geen rekening met leeftijd en lichaamsgewicht. Op caloriecalculator.nl kun je dit wel aangeven.

Bron | AD, EQ3