Helpt water drinken bij afvallen?

Deel dit artikel:

Dat voldoende water drinken goed voor je is, weten we. Maar helpt het nou écht om af te vallen? En kun je ook te veel water drinken? Drie beweringen over water ontrafeld! 

‘Water drinken helpt bij afvallen’

Fabel (en een beetje feit). Er doen tal van verhalen de ronde over water drinken en afvallen. Sommige mensen menen dat het drinken van een paar extra liter water per dag bijdraagt aan een snel gewichtsverlies. Anderen beweren dat je vooral niet (of juist wel) rond de maaltijd moet drinken. Weer anderen zeggen dat het drinken van lauw of warm water de spijsvertering versnelt. Maar voor geen enkele van deze uitspraken is ooit wetenschappelijk bewijs gevonden. Sterker nog: uit Japans onderzoek uit 2008 is juist gebleken dat veel water drinken helemaal geen zin heeft als je wilt afvallen. Bij de duizend vrouwen die voor het onderzoek werden gevolgd, bleek geen enkel verband te bestaan tussen hun lichaamsgewicht of tailleomvang en de hoeveelheid water die ze dronken.

Overigens helpt water natuurlijk wél om af te vallen als je het drinkt in plaats van calorierijke dranken zoals frisdrank, wijn of bier. En wie een glas water drinkt vóór het eten, eet vaak iets minder.

‘Te veel water kan het lichaam vergiftigen’

Feit. Als iemand in korte tijd extreem veel water drinkt, kunnen de nieren de verwerking daarvan niet aan. Omdat het vocht ergens moet blijven, stroomt het naar de lichaamscellen. Die raken overvol en zwellen op. Dat leidt ertoe dat ze hun werk niet meer goed kunnen doen of zelfs kapotgaan. Er is dan sprake van watervergiftiging. In het ergste geval raken organen dusdanig beschadigd dat ze ermee ophouden en de persoon in kwestie overlijdt. Hoeveel water te veel is, verschilt van persoon tot persoon. Per dag vier liter of meer drinken, wat mensen die streng lijnen nog weleens doen, is nooit verstandig. Zorg er in elk geval voor goed over de dag verspreid te drinken. Dat geldt óók bij anderhalve liter per dag. Extra vaak plassen als je veel drinkt helpt niet; daardoor gaan de nieren niet sneller werken.

‘Je moet minimaal 1,5 liter per dag drinken’

Feit. Met plassen, zweten en ademen verbruiken we zo’n 2,5 liter water per dag. Die hoeveelheid moet dus dagelijks worden aangevuld. Met het vocht in ons voedsel krijgen we ongeveer een liter binnen. De rest komt van het drinken. Dat hoeft overigens niet alleen water te zijn. Alle vocht telt mee, dus ook koffie, thee, frisdrank, fruitsap of bier. De hoeveelheid vocht die je nodig hebt, hangt onder andere af van hoeveel je beweegt, je eetgewoontes en het klimaat waarin je leeft. Voor de gemiddelde Nederlander geldt dat 1,5 liter drinken per dag voldoende is. Bij een uur flink bewegen, heb je een halve tot een hele liter extra water nodig. 65-plussers moeten iets meer drinken, ongeveer 1,7 liter per dag. Over het algemeen eten zij namelijk minder, waardoor ze minder vocht binnenkrijgen. Verder werken de nieren van ouderen vaak wat minder goed. Ze hebben daarom meer vocht nodig om de afvalstoffen uit het lichaam af te voeren. Aan de kleur van urine kun je zien of je voldoende hebt gedronken. Donkere urine betekent: te weinig vocht tot je genomen. Het is in elk geval belangrijk om dorst zo veel mogelijk te voorkomen. Dorst ontstaat namelijk pas als er een tekort is van 1,5 liter vocht en het lichaam begint uit te drogen. Voor je gezondheid is het beter die situatie voor te blijven. Signalen van uitdroging zijn onder andere vermoeidheid, hoofdpijn en een gebrek aan eetlust.

Meer over water

5 manieren om meer water te drinken

Wat drijft er in ons kraanwater?

Hoe vaak kun je plastic flesjes hergebruiken?