DASH-dieet als beste getest in Amerika

Deel dit artikel:

Ooit van het DASH-dieet gehoord? De Amerikanen zweren erbij. Een deskundigenpanel heeft het zelfs voor de zevende keer tot ‘beste dieet’ verkozen. Je bloeddruk gaat ervan omlaag en je valt er nog van af ook.

Een team van experts dat voor het Amerikaanse tijdschrift US News 38 populaire diëten met elkaar vergeleek, heeft het DASH-dieet wederom tot grote winnaar uitgeroepen. DASH staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension – wat ‘hoge bloeddruk’ betekent. Het dieet is dus in de eerste plaats ontwikkeld als een methode om de bloeddruk te verlagen. Volgens een langlopend onderzoek onder vrouwen vermindert het zelfs de kans op beroertes en hartaanvallen met 20 tot 25 procent.

Veel groente en fruit, weinig zout

Het geheim? Kleine porties (maar wel meer groente en fruit dan je waarschijnlijk gewend bent), vezelrijk en gevarieerd eten en weinig zout. En doordat je ook weinig suiker binnenkrijgt, kun je er nog leuk van afvallen ook. Opvallend is hoeveel fruit er wordt aanbevolen, per dag moet je wel iets van vijf of zes stuks fruit eten.

Voor iemand die dagelijks 2000 calorieën eet, gelden de volgende basisprincipes:

  • Eet 6-8 porties graan per dag; een portie is een boterham of een half kopje rijst.
  • Eet 4-5 porties groente per dag; een portie is een half kopje.
  • Eet 5-6 porties fruit per dag; een portie is ter grootte van een tennisbal.
  • Eet mager vlees, zoals kalkoen en kip, of vis (max 6 porties, 3 porties zijn het formaat van een set speelkaarten). Vermijd kant-en klare vleesproducten met zout.
  • Eet zo’n 4-5 porties noten, zaden en peulvruchten per week; een portie is een handvol.
  • Maximaal 3 porties olie per dag; 1 portie is een theelepel.
  • Eet zo min mogelijk zoetigheid, maximaal 5 porties of minder per week; 1 portie is 8 gram of een glas limonade/frisdrank.
  • Beperk de zoutinname tot 1-2 theelepels per dag.

Bron | mens-en-gezondheid-info.nl, nieuwsvoordiëtisten.nl