Emotionele eter? Zo krijg je grip op je eetbuien

Deel dit artikel:

Verveling, verdriet of gewoon vermoeidheid. Het kunnen allemaal redenen zijn om jezelf te trakteren op iets lekkers. Véél lekkers. Maar wat als je dat dagelijks overkomt? Eetbuien-coach en ervaringsdeskundige Jolanda Bolt weet hoe je van je eetbuien afkomt. 

Ze worstelde haar ‘hele leven’ met eetbuien. Zodra Jolanda Bolt (50) thuiskwam en niet meer de afleiding van haar werk had, begon ze met eten. “Dan heb je het niet over twee handjes chips,” vertelt ze aan de telefoon. Op een avond kon ze meerdere zakken chips, stukken kaas, brood, ijs of wat er maar in huis was, verstouwen. “Tussendoor maakte ik nog wel een gezonde maaltijd. Want ja, je moet wel gezond eten.”

Honderddertig kilo

Uiteindelijk woog ze honderddertig kilo en ‘was het leven niet meer leuk’. “Ik had geen idee wie ik was en waar ik voor stond.” Uiteindelijk overwon ze haar eetbuien met de juiste voeding en hulp van een psycholoog. Emotioneel eten gaat namelijk niet over eten alleen, stelt Bolt die inmiddels anderen helpt als eetbuien-coach en voedingsdeskundige. “De meeste mensen die bij mij komen hoef ik niks te vertellen over gezonde voeding,” vertelt ze. “Ze hebben vaak al zo veel voedingsadviezen gehad en diëten gevolgd. Maar daarmee pak je de oorzaken van je eetbuien niet aan. Die zitten veel dieper.”

Vier tips van de eetbuien-coach

Als je voorgoed van je eetbuien af wilt, kun je ze volgens de expert het best op vier niveaus aanpakken: op fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel niveau. Wat dat precies inhoudt, legt ze hieronder uit. Ook geeft ze een paar concrete tips waarmee je alvast aan de slag kunt.

Stap 1: stop met snelle koolhydraten (fysiek)
Om te beginnen is het volgens Bolt belangrijk om je voedingspatroon te ontdoen van snelle koolhydraten, zoals koek, snoep en niet-volkoren graanproducten. “Ze stuwen je bloedsuikerspiegel omhoog, waardoor je lichaam insuline moet aanmaken om hem weer omlaag te brengen. Het gevolg is dat je je slapper voelt en wéér trek krijgt.” Kortom: schrappen die snelle suikers. Het kan best twee of drie weken duren voordat de ergste trek voorbij is, maar als je lichaam eenmaal tot rust is gekomen, krijg je er ‘rust in je hoofd’ voor terug, aldus de eetbuien-expert en ervaringsdeskundige. “Het is een vervelende periode. Maar je moet er doorheen.”

Stap 2: schrijf op hoe je je voelt vóórdat je iets gaat eten (emotioneel)
Veel vrouwen eten uit verveling of omdat ze boos, verdrietig of gewoon doodmoe zijn, vertelt Bolt. Herkenbaar? Pak dan de eerstvolgende keer dat je een zak chips wilt opentrekken éérst pen en papier erbij en schrijf op hoe je je voelt. Bijvoorbeeld in een dagboek. Tot er niets meer is te schrijven voor dat moment. “Tien tegen één dat je er daarna geen zin meer in hebt, of veel minder,” aldus de eetbuien-coach die zelf op aanraden van haar psycholoog een dagboek ging bijhouden. “Ik was soms wel twee uur aan het schrijven, zo boos was ik. Maar het heeft me enorm geholpen.”

Stap 3: luister naar je innerlijke criticus (mentaal)
‘Je kunt ook niks’, ‘Wat heb je toch dikke dijen’, ‘Wat ben je weer stom bezig’. We zeggen de hele dag door de lelijkste dingen tegen onszelf, weet Bolt. “Maar vaak hebben we dat helemaal niet door.” Ga daarom eens luisteren naar die innerlijke criticus, adviseert ze. Schrijf op wat die de hele dag tegen je hoofd aanslingert. Zou je zoiets ook tegen een vriendin zeggen? En is het wáár wat je tegen jezelf zegt? “Het antwoord is dan vaak nee,” vertelt de eetbuien-expert. “Probeer dit bij te stellen naar wat wél waar is. En schrijf het op, dan beklijft het beter.”

Stap 4: Ontdek je ‘passie’ (spiritueel)
“Ik had ooit een cliënte die zich rot verveelde,” herinnert Bolt zich. “Ze wist dat ze mensen dingen wilde leren op haar vakgebied, maar haar overtuigingen blokkeerden haar. En dus zat ze ’s avonds op de bank te eten, omdat het gat moest worden gevuld.”
Doen waar je hart ligt klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan. “Maar als je eenmaal rust in je hoofd hebt, komt de vrijheid om dit te onderzoeken,” weet de eetbuiencoach die zelf haar vaste baan opzegde om haar eigen praktijk te beginnen. “Vrouwen worden soms zo assertief dat ik ervan schrik. Doordat ze aan de oorzaken van hun eetbuien werken, staan ze op en komen ze meer voor zichzelf op. Dat kan thuis voor problemen zorgen. Partners zijn het niet gewend dat iemand ineens de afstandsbediening opeist.”

En de cliënte? Zij startte haar eigen website en kan daarmee nu voor een belangrijk deel in haar inkomen voorzien.

Over Jolanda Bolt

Jolanda Bolt is eetbuien-coach en voedingsdeskundige en heeft een eigen praktijk in Oosterwolde, Afyta voedingsadvies & coaching. Ze biedt ook online programma’s om van eetbuien af te komen.

 

Lees ook

Bekijk ook

Zo verwijder je die vervelende krassen op je zonnebril.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Beeld | iStock