7 onmisbare vitaminen voor een goed figuur

Deel dit artikel:

Dat vitamine D belangrijk is voor sterke botten, wisten we. Maar dat het óók belangrijk is voor een goed figuur, daar kijken we wel even van op. En wist je dat een tekort aan deze vitamine zelfs kan leiden tot overgewicht?

Als je minder of anders gaat eten omdat je wat kilo’s kwijt wilt, is het belangrijk dat je op je vitaminen blijft letten. Wie te weinig vitamine D binnenkrijgt, kan bijvoorbeeld zelfs wat dikker worden! Omgekeerd geldt hetzelfde: wie overgewicht heeft, heeft meer kans op een vitaminetekort.

1. Vitamine D

Een vitamine D-tekort kan zorgen voor meer vetopslag en daardoor voor overgewicht. Van te weinig vitamine D kun je een hogere bloedsuikerspiegel krijgen, waardoor je sneller aankomt. Verschillende onderzoeken tonen ook een verband aan tussen een lagere vitamine D-status en een verhoogde kans op het ontstaan van diabetes type 2. Andersom geldt het ook: mensen met overgewicht hebben vaak een vitamine D-tekort. Dit komt ten eerste doordat vitamine D wordt opgeslagen in vetweefsel, hierdoor is er minder vitamine D beschikbaar in het lichaam. Een andere mogelijke oorzaak is dat er te weinig vitamine D via de huid wordt aangemaakt door daglicht, omdat mensen met overgewicht minder zouden bewegen en minder vaak buiten komen.

2. Vitamine B1

Ook een tekort aan vitamine B1 komt geregeld voor bij mensen met overgewicht. Vitamine B1 zorgt onder andere voor de verbranding van koolhydraten uit ons voedsel, waardoor we energie krijgen. Maar ook als je gaat afvallen, blijft het risico op een vitamine B1-tekort bestaan: door een energiebeperkt dieet is de inname van vitamine B1 vaak aan de lage kant. Let daarom goed op dat je op een verantwoorde manier gewicht verliest. Vitamine B1 zit vooral in varkensvlees en graanproducten. Andere voedingsmiddelen bevatten weinig van deze vitamine.

3. Vitamine B5

Op het moment dat je gaat afvallen, is vitamine B5 hard nodig. Deze vitamine zorgt ervoor dat vet uit het vetweefsel vrijkomt en wordt verbrand. Maar dat is nog niet alles: het vermindert ook het hongergevoel. Vitamine B5 zit vooral in dierlijke producten, zoals eieren, melk, haring en vlees. Daarnaast bevatten aardappelen, groente en fruit deze nuttige vitamine.

4. Vitamine B6

Mensen met obesitas hebben vaak een veel lagere vitamine B6-waarde. Vitamine B6 heb je onder andere nodig voor de bloedaanmaak, een gezond afweersysteem en een goed werkend zenuwstelsel. Aan de andere kant: een teveel aan vitamine B6 is óók niet goed. Let dus op met vitaminesupplementen. Een te hoge dosis kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn in handen en voeten. Goede bronnen van vitamine B6 zijn vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten.

5. Vitamine B11 (foliumzuur)

Mensen met overgewicht, maar ook mensen niet elke dag 250 gram groente eten, lopen een serieus risico op een tekort aan foliumzuur: een belangrijke vitamine voor je immuunsysteem en zenuwstelsel. Vooral vrouwen na de overgang met overgewicht zouden een veel lagere foliumzuurspiegel hebben dan vrouwen met een normaal gewicht. Foliumzuur zit vooral in groene groenten (met name spinazie en spruitjes barsten ervan), fruit en volkoren producten.

6. Vitamine B12

Bij mensen met obesitas komt een vitamine B12-tekort vaker voor, al is niet helemaal duidelijk hoe dit komt. Vitamine B12 is van belang voor een goede weerstand. Daarnaast speelt de vitamine een rol bij de vorming van gezonde rode bloedcellen, hij ondersteunt je zenuwstelsel en zorgt voor meer energie. Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst , zoals vis, vlees en melkproducten. Vegetariërs, maar zeker veganisten, moeten er extra op letten dat ze er genoeg van binnenkrijgen. Zo niet, neem dan een supplement.

7. Vitamine C

Het schijnt dat mensen met weinig vitamine C in hun bloed een grotere middelomtrek hebben dan personen wiens bloed rijker is aan vitamine C. Deze vitamine is in de eerste plaats belangrijk voor een goede weerstand. Daarnaast zorgt het voor gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten, en voor meer energie. Vitamine C zit vooral in groente, fruit en aardappelen. Van alle groente- én fruitsoorten bevat deze kleurrijke groente overigens de meeste vitamine C.

Te veel is ook niet goed

Volgens het Voedingscentrum krijg je voldoende voedingsstoffen binnen als je volgens de Schijf van vijf eet. Wil je dit toch aanvullen met een voedingssupplement, dan zou je er eentje moeten kiezen die niet meer dan honderd procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitaminen en mineralen bevat. Het Vitamine Informatie Bureau raadt in dit geval een multivitamine met honderd tot maximaal driehonderd procent van de ADH aan. Als je hooggedoseerde voedingssupplementen slikt, kun je van sommige microvoedingsstoffen namelijk te veel binnenkrijgen. Dit kan bepaalde gezondheidsklachten geven.

Bron | Vitamine Informatie Bureau

Lees ook

Bekijk ook

Reclame? Dat komt goed uit!

Leuke artikelen van Margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief.

Rianne Marijs