5 mythes over afvallen die zelfs experts soms geloven

Deel dit artikel:

Snel afvallen is ongezond, seks is goed voor de lijn. Over afvallen bestaan nog heel wat mythes, zelfs onder bepaalde deskundigen. De Amerikaanse Michael Smith, internist en hoofdredacteur van de medische website WebMD, maakt er korte metten mee.

Ondanks alle onderzoeken die er de laatste jaren zijn gedaan naar gezond afvallen, bestaan er nog steeds misverstanden over gewichtsverlies. Zelfs onder deskundigen, stelt Smith. Volgens hem komt dat omdat veel afvalmythes gewoon goed klinken – we wíllen ze graag geloven. Helaas worden ze niet ondersteund door de wetenschap. Integendeel zelfs.

Afvalmythe 1: kleine stapjes leiden tot grote resultaten

Je kunt natuurlijk besluiten om geen suiker meer in je koffie en thee te doen. Alle kleine beetjes helpen, nietwaar? Maar hiermee ontneem je jezelf kleine pleziertjes, zonder echt effect te merken. Zeker als je daarnaast gewoon ovenpizza’s en chocoladeletters blijft eten. Als je écht resultaat in de spiegel wilt zien en je energieker wilt voelen, pak je het groots aan, aldus de internist. Voor sommige mensen betekent dit dat ze hun eetpatroon radicaal moeten omgooien. Tip: wie volgens de Schijf van Vijf gaat eten, valt meestal vanzelf kilo’s af.

Afvalmythe 2: stel realistische doelen

Je hoort vaak dat het streven naar onhaalbare doelen alleen maar leidt tot frustratie en een gevoel van falen. Klinkt logisch, toch? Maar volgens Smith bestaat er geen enkel onderzoek dat dit aantoont. Er zijn zelfs studies die het tegendeel beweren. Zo werd het stellen van ambitieuze doelen geassocieerd met meer gewichtsverlies. Uit andere onderzoeken blijkt bovendien dat mensen die hun ‘onrealistische’ doelen veranderen in ‘realistische’ doelen niet méér kilo’s kwijtraken. “Daarom adviseer ik mensen altijd te streven naar hun droomgewicht – het gewicht dat ze graag zouden willen hebben, maar waarvan ze denken dat ze het nooit gaan halen. Laat je niet weerhouden door twijfels over je eigen kunnen. Leg de lat hoog!”

Afvalmythe 3: langzaam afvallen is beter dan snel afvallen

‘Niet gaan crashen hoor, dat is hartstikke ongezond!’ Een argument dat nog stamt uit de tijd van de hongerdiëten, legt Smith uit. In de vorige eeuw kon je met strenge diëten een serieus vitaminen- en mineralentekort oplopen. Maar als je alle voedingsstoffen binnenkrijgt, blijkt snel afvallen net zo effectief als langzaam gewicht verliezen. Óók op de lange termijn. Dit bevestigt Kirsten Berk, diëtiste in het diabetesteam van het Erasmus MC. “Je hoort weleens dat je stofwisseling verstoord zou raken van snel afvallen, maar dat is een fabel.” Volgens haar klopt het ook niet dat je sneller aankomt als je snel bent afgevallen. “Doordat je vet- en spiermassa kwijtraakt, heb je wél minder energie nodig dan voorheen. Veel mensen vergeten dat, waardoor ze weer aankomen.”

Volgens de Amerikaanse internist Smith kan snel gewicht verliezen juist motiverend werken. “Zolang je alle voedingsstoffen binnenkrijgt, kun je zo snel afvallen als je wilt.”

Afvalmythe 4: je moet ‘eraan toe zijn’

Welnee, stelt Smith. Extreme motivatie is geen sleutel tot succes. Studies waarin een vergelijking wordt gemaakt tussen mensen die er ‘helemaal aan toe’ zijn en mensen die maar gewoon zijn begonnen, laten geen enkel verschil zien in het eindresultaat. Waarschijnlijk omdat iedereen er klaar genóég voor was om een poging te wagen, ook al hadden ze zo hun twijfels. Bovendien, zo stelt de arts, wanneer ben je er ooit honderd procent klaar voor om ingrijpend je eetpatroon te veranderen? Waarschijnlijk nooit. “Houd er rekening mee dat je moeilijke momenten zult krijgen – want geloof me, die momenten komen – en bedenk van tevoren hoe je daarmee kunt omgaan. Maar laat het ‘ik ben er niet klaar voor-gevoel’ je niet weerhouden om de verbetering in je gezondheid aan te brengen waarnaar je altijd hebt verlangd.”

Afvalmythe 5: seks kan helpen bij het afvallen

Volgens Smith verbrandt een man van zeventig kilo tijdens de seks zo’n 3,5 calorie per minuut. Met een vrijpartij van een uur zou hij dus 210 calorieën verbruiken. Dat klinkt indrukwekkend, maar in werkelijkheid duurt de ‘echte daad’ gemiddeld maar zes minuten (volgens Australisch onderzoek is dit zelfs nog korter: 5 minuten en 4 seconden om precies te zijn). Hiermee verbrandt deze man dus hooguit 21 calorieën. Ter vergelijking: met bankhangen zou hij zo’n zeven calorieën hebben verbruikt. “Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen, is dat lichaamsbeweging niet de sleutel is tot het verliezen van gewicht. Zo’n tachtig tot negentig procent van het gewichtsverlies is te herleiden naar voeding. Als arts en personal coach zeg ik natuurlijk niet dat je niet moet bewegen. Maar doe het voor het lange, vitale leven dat het je zal brengen. Doe het omdat je er fitter van wordt. En omdat het een geweldige manier is om op gewicht te blijven als je eenmaal, door anders en minder te eten, je droomgewicht hebt bereikt.”

Bronnen | webmd.com, Libelle
Foto | iStock