3 manieren om je stofwisseling te verhogen zonder te sporten

Deel dit artikel:

Afvallen lukt beter als je een snelle stofwisseling hebt. De beste manier om die te prikkelen, blijft meer bewegen. Maar deze drie slimme tips helpen ook!

1. Houd het koud

Een goede manier om je ruststofwisseling te activeren, is (meer) bruin vet kweken. Pardon, vet? Daar willen we toch juist vanaf? Maar bruine vetcellen slaan geen vet op, zoals gewone vetcellen dat doen; ze verbranden het juist. Hoe meer, hoe beter dus! Kou blijkt voorlopig de beste manier om de aanmaak van bruin vet te stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat proefpersonen wel tot vijftien procent meer energie verbruiken in koude omstandigheden. En het mooie is, dat we niet enorm hoeven te bibberen van de kou om dat effect te bereiken. Volgens de onderzoekers werkt het al bij 17 of 18 °C; ’s winters de verwarming 2 of 3 °C lager zetten of je wat luchtiger kleden, is dus vaak al voldoende. Regelmatig koud douchen zou ook kunnen werken.

2. Eet meer eiwitten

Je lichaam heeft energie (calorieën) nodig om de voedingsstoffen die je binnenkrijgt, zoals koolhydraten, vetten en eiwitten, te verteren en op te nemen. Dat kost zelfs zo’n tien procent van je dagelijkse energiebehoefte! Voor de vertering van eiwitten is meer energie nodig dan voor die van vetten, koolhydraten en alcohol. Een deel van de calorieën uit eiwit wordt direct na de maaltijd omgezet in warmte. Door het eten van eiwitten kun je je stofwisseling dus een beetje verhogen, meldt de Gezondgids van de Consumentenbond. Bijkomend voordeel is dat eiwitten je spierweefsel in stand houden. En spierweefsel verbruikt meer calorieën dan vetweefsel! Bovendien verzadigen eiwitten goed: na een eiwitrijke maaltijd zul je niet zo snel weer trek krijgen. Rijk aan eiwitten zijn producten als (magere) kwark, vlees, vis, eieren, noten en peulvruchten.

3. Ga minder zitten

Dat langdurig zitten extreem ongezond is, is al langer bekend. Het is heel belastend voor je onderrug, het vergroot het risico op hart- en vaatziekten en je stofwisseling wordt er lui van. Zeker als je al wat ouder bent, want met de jaren wordt onze ruststofwisseling lager. Dat komt doordat ons vetweefsel toeneemt, terwijl het spierweefsel – dat meer calorieën verbruikt – juist minder wordt. Zorg er dus voor dat je niet uren achter elkaar televisie kijkt, computert of op de bank zit. Wissel het af met staan en rondlopen, of doe desnoods tussendoor een paar squats of andere spierversterkende oefeningen. Als je actief blijft en je spiermassa behoudt, blijft je stofwisseling op peil.

Bron | Gezondgids Consumentenbond (augustus 2018), Voedingscentrum, iStock (foto)

Lees ook

Kun je een ei met een groene eierdooier wel of beter niet eten?
Deze 3 lichamelijke klachten kunnen wijzen op leververvetting
Waarom je minder koolhydraten nodig hebt vanaf je 50ste

Nog meer tips van Margriet.nl lezen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je mailbox!

rianne marijs