Zó kun je afvallen zonder dat je koolhydraten hoeft te schrappen

Deel dit artikel:

Wanneer je graag veel én snel wilt afvallen, lijkt een koolhydraatarm dieet al snel de beste optie. Er zijn echter maar weinig mensen die zo’n dieet voorgoed volhouden en echt gezelliger word je er natuurlijk ook niet op. Voordat je pasta en brood voorgoed afzweert kun je dan ook beter een andere aanpak proberen.

De volgende tips zijn een stuk haalbaarder en minstens net zo effectief!

1. Eet langzamer

Wist je dat het maar liefst twintig minuten duurt voordat je hersenen het signaal krijgen dat je maag vol zit? Als je dus normaal gesproken je maaltijd al binnen vijf minuten naar binnen schrokt, is de kans groot dat je je overeet. Probeer daarom eens om op elke hap minstens twintig keer te kauwen. Hoe meer je kauwt, hoe sneller je verzadigd bent en hoe beter je spijsvertering op gang komt.

2. Eet op ‘gevoel’

Vaak stoppen we dingen gedachteloos in onze mond zonder er ook maar bij stil te staan waarom we dit eigenlijk wel doen. Hierdoor eten we vaak veel meer dan we eigenlijk nodig hebben. Sta daarom eens stil bij wat je eet, hoe je je daarbij voelt én welke voeding je een voldaan gevoel geeft. Voel je je bijvoorbeeld écht goed als je een heel pak koekjes naar binnen hebt gewerkt?

Lees ook: hoe deze Japanse manier van ‘mindful eten’ je kan helpen om af te vallen

3. Vervang bepaalde voedingsmiddelen in plaats van ze te schrappen

Om snel af te vallen is het schrappen van suikers en koolhydraten weliswaar heel effectief, maar echt haalbaar is het natuurlijk niet voor op de langere termijn. Probeer je voedingsmiddelen daarom eens te vervangen door betere varianten. Ga bijvoorbeeld voor spaghetti van courgette in plaats van normale spaghetti en kies voor dadels in plaats van een chocoladereep.

4. Probeer je stress te beperken

Je staat er waarschijnlijk niet echt bij stil, maar ook stress en te weinig slaap kunnen leiden tot gewichtstoename. Zo ben je na een slechte nachtrust sneller geneigd om ongezonde dingen te eten dan wanneer je wel goed hebt geslapen. Probeer daarom elke dag een uurtje vrij te maken om even helemaal te ontspannen zonder je telefoon of andere stoorzenders én probeer elke nacht minstens 8 uur slaap te pakken.

5. Snack verstandig

Gaat het bij jou ook vaak tijdens het snacken mis? Zorg er dan voor dat je goed voorbereid de deur uitgaat. Neem bijvoorbeeld een handje noten mee, een stuk fruit of een bakje Griekse yoghurt mee naar je werk. Sta ook ’s ochtends even stil bij wat je die dag wilt gaan snacken. Je zal merken dat je hierdoor minder snel geneigd bent om overdag naar iets ongezonds te grijpen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Goedgevoel.be
Beeld | iStock