Afvallen tijdens het schoonmaken!

Deel dit artikel:

Niet iedereen vindt schoonmaken even leuk, hetzelfde geldt ook voor lijnen. Maar heeft u er wel eens bij stilgestaan dat schoonmaken kan helpen bij afvallen?

afwassenHet klinkt misschien gek maar een opgeruimd huis helpt bij het afvallen. Uit onderzoek is gebleken dat je veel calorieën verbrandt tijdens het doen van huishoudelijke klussen. Bovendien maakt rommel men onrustig en onrust leidt vaak onbewust tot meer eten. Vaak hebben we het druk en meer dan eens schiet het schoonmaken erbij in. Maar vaak wordt het belang van opruimen onderschat.
Naast dat rommel ervoor zorgt dat kostbare tijd verloren gaat omdat je lang bezig bent met de juiste spullen zoeken, is het ook nog eens onhygiënisch. Voorwerpen die niet goed worden schoongemaakt trekken veel stof en bacteriën aan. Een net huis is beter schoon te houden en een schoon huis is gezonder. Een schone lucht maakt immers fitter.

Maar hoe helpt schoonmaken dan echt met afvallen?
Simpel, iedere activiteit zorgt ervoor dat calorieën verloren gaan. Zo zorgt het opruimen en schoonmaken tot extra lichaamsbeweging, en dat helpt met afvallen. Hoeveel calorieën je verbrandt in één uur, hangt uiteraard af van het soort beweging. Volgens het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen kan het dus echt. Zolang u zorgt dat de hartslag verhoogt is en u licht transpireert. Dagelijks intensief u huishouden doen, zou volgens het instituut meer effect hebben bij het afvallen, dan een paar keer per week fitnessen. Huishoudelijke klussen, tuinieren en daarnaast regelmatig wandelen zijn veel beter vol te houden dan de wekelijkse gang naar de sportschool. Uit onderzoek blijkt dat mensen die leren meer te bewegen in hun dagelijks leven, het langer volhouden dan mensen die enthousiast beginnen aan een intensief trainingsprogramma.

Met onderstaande activiteiten bent u gemiddeld  onderstaande calorieen kwijt(per half uur).

Badkamer schrobben: 400 kcal.
Grasmaaien:  187 kcal.
Verven en behangen:  320 kcal.
Ramen/vensters wassen:  200 kcal.
Vloer schrobben: 150 kcal.
Strijken:  78 kcal.
Bed opmaken:  75 kcal.
Stofzuigen:  375 kcal.

En nu u dit weet wordt schoonmaken toch opeens een stukje leuker nietwaar?

Bron: Healthylives.nl