Deze pasta kun je het best eten als je wilt afvallen

Deel dit artikel:

Ben je dol op pasta eten en probeer je af te vallen? Dat gaat prima samen. Want pasta blijven eten, hoeft niet te betekenen dat je niet afvalt.

Het gaat erom hoeveel, maar vooral ook om wélke pasta je eet.

Wit versus volkoren

Het Voedingscentrum is pro pasta. Althans, voor de volkorenpasta, die in de Schijf van Vijf staat. Die bevat veel eiwitten, vitamine B en mineralen. Ook bevat volkorenpasta meer vezels dan witte pasta, doordat het gemaakt is van hele graankorrels. Witte pasta wordt gemaakt van bloem, waarin die vezels en een groot deel van de voedingsstoffen niet meer zitten. Volkorenproducten zijn sowieso goed voor je gezondheid, onder meer omdat ze het risico op bepaalde hartziekten verlagen.

Calorieën

Goed, volkorenpasta is dus het gezondst en meest voedzaam volgens het Voedingscentrum. Maar hoe zit het qua calorieën? Ook dan komt volkorenpasta er het best vanaf: in 100 gram witte pasta zitten namelijk 142 calorieën en in 100 gram volkorenpasta zitten 131 calorieën. Bovendien verzadigt volkorenpasta langer. En dat verkleint de kans klein dat je teveel eet. En teveel is nooit goed, zeker niet voor de lijn.

Groenten

Zorg er ook voor dat je zoveel mogelijk groenten aan je pasta toevoegt. Dubbel zoveel als normaal gesproken, maar probeer eens dubbel zo weinig pasta te nemen, adviseert diëtist Jaclyn London op Good Housekeeping. Zo behoud je de smaak en de vezels, maar krijg je je broodnodige vitaminen binnen. Ook zou je pasta helemaal kunnen vervangen door groenten, zoals courgetti: spaghetti gemaakt van courgette. Die bevat nog minder calorieën. Dan adviseren voedingexperts wel om er meer eiwitten aan toe te voegen, zoals kip, vis, paddenstoelen, eieren of zoutarme 30+-kaas. Zo houd je je bord pasta goed in balans. Eiwitten zijn namelijk onmisbaar voor het behoud van sterke spieren én om op gewicht te blijven, doordat ze je een vol gevoel geven.

Saus

En als het even kan, maak dan je pastasaus zelf. Neem bijvoorbeeld tomatensaus met weinig zout en geen toegevoegde suikers als basis en voeg daar smaakmakers als knoflook, ui, basilicum en/of olijven aan toe. Blijft het wat flauw? Voeg er dan een snufje zout aan toe, maar wees daar zuinig mee. Teveel zout kan leiden tot gezondheidsproblemen zoals een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatproblemen, nierziekten en zelfs maagkanker.

Kom maar op met die pasta

Kortom: ook volgens het Voedingscentrum kun je om af te vallen gerust pasta blijven eten. Sterker nog: het kan je, door het verzadigde gevoel dat het geeft, zelfs hélpen af te vallen, mits je de juiste pasta eet, met voldoende groenten, eiwitten en het liefst een zo natuurlijk mogelijke saus.

Bron | Voedingscentrum, Good Housekeeping
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief