De voor- en nadelen van chiazaad

Deel dit artikel:

Was het eerst alleen verkrijgbaar bij de natuurwinkel, tegenwoordig kun je het vrijwel overal kopen. We hebben het over het ‘superfood’ chiazaad. Maar hoe ‘super’ zijn die zaadjes eigenlijk? Waar komen ze vandaan en hoe kun je ze het beste eten? 

Waar komt chiazaad vandaan?

Chiazaden zijn afkomstig van de chia, een plant uit de muntfamilie die voornamelijk in Zuid-Amerika wordt verbouwd. De bloemen van deze plant produceren de kleine zaadjes die een beetje op maanzaad lijken. De zaden waren een belangrijk voedselgewas voor de Azteken. Soldaten namen chiazaad mee als rantsoen en aan de zaden werd ook een helende werking toegekend. Door ze in water te weken, ontstond een soort gel dat werd gebruikt om wonden te helen en allerlei lichamelijke klachten, zoals verkoudheid en keelpijn, te bestrijden.

Waarom is chiazaad zo gezond?

Chiazaden worden bestempeld als superfood omdat in de zaadjes veel goede voedingsstoffen zitten die ons lichaam dagelijks nodig heeft. Maar wat doen ze precies voor onze gezondheid?

Tegen diabetes type 2?
Chiazaad wordt vaak in verband gebracht als natuurlijke behandeling van diabetes type 2 vanwege het vermogen om de spijsvertering te vertragen. De geleiachtige structuur die chiazaden ontwikkelen na blootstelling aan vloeistoffen zou kunnen voorkomen dat de bloedsuikerspiegel stijgt.

Goed voor de lijn
De hierboven genoemde geleiachtige structuur zorgt er ook voor dat je lange tijd een verzadigd gevoel hebt. Deze ‘gelei’ zorgt er ook voor dat de omzetting van koolhydraten naar suikers wordt vertraagd, waardoor er minder insuline hoeft worden aangemaakt. Dit houdt je bloedspiegel en hormonen in balans. En hoe minder insuline je lichaam aan hoeft te maken, hoe gemakkelijker je gewicht verliest.

Goed voor de spijsvertering
28 gram chiazaad bevat maar liefst 11 gram voedingsvezels. Dat is eenderde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels voor volwassenen. Het toevoegen van chiazaadjes aan je voedingspatroon is dus een eenvoudige manier om ervoor te zorgen dat je een flinke hoeveelheid vezels binnenkrijgt. Dat is goed voor de spijsvertering én stoelgang!

Gezond hart en bloedvaten
Chiazaden zitten boordevol omega-3-vetzuren. Deze vetten zijn belangrijk voor de gezondheid van de hersens, maar helpen ook hart- en vaatziektes te voorkomen.

Sterke tanden en botten
Een portie chiazaden bevat 18% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium. Dit mineraal is belangrijk voor het behoud van sterke botten en een goede mondgezondheid. Dezelfde werking heeft fosfor (in een portie chiazaad zit 27% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Fosfor wordt ook gebruikt voor de vorming van collageen, waardoor het invloed heeft op het behoud van een gezonde huid.

Veel eiwitten
Chiazaden zijn een bron van eiwitten. Een portie chiazaad bevat maar liefst 4,4 gram eiwit, bijna 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Nachtrust en stemming
Ook het aminozuur tryptofaan zit in chiazaden. Tryptofaan helpt om de eetlust te reguleren en om je stemming en nachtrust te verbeteren.

 

Nadelen van chiazaad

Hebben de zaadjes eigenlijk ook een negatieve kant? Voor somige mensen wel, want niet iedereen reageert even goed op chiazaad; door de enorme hoeveelheid vezels kan het namelijk een opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree en misselijkheid veroorzaken. Daarom is het sowieso belangrijk om het gebruik ervan langzaam op te bouwen en er veel water naast te drinken om verstoppingen te voorkomen. Omdat het zaad een bloedverdunnende werking heeft, is het niet geschikt voor mensen met een lage bloeddruk of mensen die vochtafdrijvende medicijnen gebruiken. Twijfel je of je chiazaad wel of niet kunt eten in combinatie met je medicijnen, neem dan contact op met je huisarts.

Hoe kun je chiazaad toepassen in je voedingspatroon?

Doordat er weinig smaak aan zit, kun je chiazaad eenvoudig toevoegen aan je voedingspatroon. Denk bijvoorbeeld aan een schepje in je smoothie, een paar zaadjes gestrooid over je boterham of toegevoegd aan je vruchtensap of havermout. Meng ze ook eens door een salade of door het pannenkoekbeslag. En ben je bezig met afvallen? Laat dan eerst wat zaadjes (ongeveer een eetlepel) weken in water zodat er een geleiachtige structuur ontstaat. Voeg dit vervolgens toe aan je smoothie of vruchtensap voor een verzadigd gevoel.

Margriet is benieuwd: heb jij ook chiazaad in huis? 

  • Wiegman

    Ja ik gebruik al jaren chiazaad ,alleen al voor de vezels

  • sonlight

    Ja, ik gebruik al een tijdje deze chiazaadjes o.a. om langzaam wat af te vallen en om de goede stoffen, die er inzitten.

  • Wondelgijn

    Ja! Al ruim 1,5 jaar doe ik iedere ochtend 1-2 theelepels in mijn jus d’orange bij het ontbijt. Toentertijd op aanraden van mijn acupuncturist omdat het ook de energievoorraad een boost kan geven. (Ik had een burn-out) Ik ben nooit gestopt met de zaadjes, gewoon omdat ik het echt een superfood vind!

  • mamaria

    Jazeker , ik heb chiazaad in huis en gebruik het ’s morgens in de yoghurt met muesli of als ik een smoothie drink daarin

  • tuinen

    Ik heb het nog niet in huis. Ik ben echter wel van olan hetb te proberen.

  • Sophia_GetFit

    Interessant! top blog!

  • Melanie Vos

    wat is dan één portie? hoeveel gram mag je maximaal per dag eten?