Afvallen? Probeer dan dít aantal uren per nacht te slapen

Deel dit artikel:

Om af te vallen is het belangrijk om voldoende te bewegen én gezond te eten. Maar weet je welke factor ook nog een grote rol speelt bij de mate waarin je zult afvallen? Je nachtrust!

Je zou het misschien niet verwachten, maar het aantal uurtjes slaap dat jij per nacht pakt, heeft een grote impact op je gewicht.

Honger en verzadiging

Slaap helpt je namelijk om hormonen zoals ghreline (het hongerhormoon) en leptine (het hormoon dat je verzadiging regelt) in balans te houden. Als je te weinig slaapt, dan neemt je ghrelinegehalte en dus je hongergevoel toe, terwijl je leptinegehalte juist afneemt. Daardoor raakt je verzadigingsgevoel in de war.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Energie verbranden

“Tijdens je slaap worden veel hormonen, waaronder het groeihormoon, geproduceerd”, zo legt slaapexpert Rizwana Sultana uit. “De afscheiding van het groeihormoon is niet alleen belangrijk voor de groei en het herstel van weefsels en cellen, maar het zorgt er ook voor dat het lichaam energie uit vetreserves kan verbranden.”

Aantal uren slaap

Maar hoeveel slaap heb je nu precies nodig om af te vallen? Volgens dokter Sultana zou je elke nacht zo’n zeven à acht uur slaap moeten pakken om zo snel mogelijk gewicht te verliezen. “Slaap je minder, dan raken je hormonen uit balans, waardoor je veel sneller toegeeft aan die overheerlijke vette pizza of reep chocolade dan wanneer je wel uitgerust aan je dag begint.” Uit onderzoek blijkt zelfs dat je gemiddeld 385 calorieën meer per dag eet, als je slecht hebt geslapen. Daarnaast zou je minder motivatie hebben om te gaan sporten als je niet goed uitgerust bent.

Koude slaapkamer

Wil je je metabolisme nog een extra boost geven? Dan kun je het best je verwarming een graadje lager zetten. Slapen in een kamer waarin de temperatuur tussen de 15,5 °C en 19,4 °C ligt, zorgt er namelijk voor dat je maar liefst 7% meer calorieën verbrandt dan in een warmere slaapkamer. Omgerekend betekent dat, dat je 100 calorieën extra verbrandt na drie nachten. Dat lijkt misschien niet veel, maar op jaarbasis komt het neer op meer dan 12.000 extra verbrande calorieën. Afvallen ging nog nooit zo makkelijk.

Bron | Hello Magazine
Foto | iStock