Aan deze 13 symptomen herken je een zonnesteek

Deel dit artikel:

Als je lang in de zon zit, kun je een zonnesteek oplopen. Maar hoe merk je wanneer het tijd is om een plekje in de schaduw op te zoeken? Dit zijn de symptomen van een zonnesteek. Plus: zo koel je weer af.

Bij een zonnesteek verlies je meer vocht dan je met eten en drinken binnenkrijgt. Hierdoor kan je lichaam minder goed of zelfs helemaal stoppen met transpireren (de natuurlijke reactie van je lichaam om zichzelf af te koelen) en stijgt de temperatuur in je lichaam. Dit voelt niet fijn en is ook gevaarlijk. De combinatie van uitdroging en oververhitting kan zelfs resulteren in een hitteberoerte, waarbij de warmteregulering in je hersenen in de problemen komt. En dat wil je natuurlijk voorkomen!

Symptomen zonnesteek

In principe kan je lichaam ook in de schaduw uitdrogen en oververhit raken. Maar de kans hierop is natuurlijk wel groter als je lang in de hete zon zit. Als het in de zon gebeurt, noemen artsen het een zonnesteek. Volgens thuisarts.nl kun je dan de volgende dertien verschijnselen krijgen:

  • gloeiende huid en/of (extreem) zweten
  • opeens kippenvel krijgen
  • bleek zien
  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • braken
  • spierkrampen
  • ineens flauwvallen
  • een snelle hartslag
  • heel moe zijn
  • slap voelen
  • ‘fouten’ maken als je iets doet
  • verwardheid (dingen zien of horen die er niet zijn)

Dit helpt tegen een zonnesteek

Je kunt een zonnesteek meestal zelf goed behandelen door iets te drinken (liefst niet te koud en vooral geen alcohol), een koele douche te nemen en daarna in een koele omgeving uit te rusten. En vermijd een tijdje de felle zon, want die kan je klachten verergeren.

Zo bescherm je jezelf tegen de hitte

Zo kun je een zonnesteek voorkomen

– Drink voldoende, óók als je geen dorst hebt. Het Voedingscentrum adviseert om bij warm weer minstens twee liter water per dag te drinken. Plas je minder of is je urine donkergeel? Zorg dan dat je extra (water) drinkt.
– Neem een flesje water mee als je op pad gaat.
– Draag dunne en lichte kleding en bescherm je hoofd met een pet of hoed. Zonnecrème beschermt niet tegen de warmte.
– Blijf in de schaduw.
– Doe ’s middags niet te veel. Ga liever ’s ochtends vroeg, als het nog koel is, boodschappen doen, wandelen of sporten.
– Houd je woning koel met zonwering, ventilator of airconditioning.
– Neem vaak een verfrissende, afkoelende douche of voetenbad.
– Let bij warm weer extra op mensen in je omgeving die misschien je hulp kunnen gebruiken, zoals ouderen. Dat geldt des te meer tijdens de vakantieperiode, als familieleden en verzorgenden vaker weg zijn.

Geen extra zout

Het is trouwens niet nodig om bij warm weer extra zout te eten. Het klopt dat je meer zout verliest als je veel en lang transpireert. Maar als je verder gewoon eet, wordt dat verlies vanzelf weer aangevuld. Door zout te eten, riskeer je bovendien opgezwollen voeten, iets waar je met warm weer sowieso al meer last van kunt hebben.

Bron | thuisarts.nl, ikehbo.nl
Foto | iStock

Lees ook

Hoe slecht is het om met je benen over elkaar te zitten?
Carpaal tunnel syndroom: wat helpt tegen die tintelende, zere handen?
Waar gaat een wind naartoe als je hem inhoudt?

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.