Met déze 8 simpele tips maak je je lunch een stuk gezonder

Deel dit artikel:

Dat gezond eten belangrijk is, weten we allemaal. Veel mensen weten wel hoe ze variatie aan moeten brengen in hun avondmaaltijd. Maar als het gaat om de lunch is dat een stuk lastiger. Neem jij ook altijd dezelfde bammetjes mee in je broodtrommel? Lees dan nu hoe je hier elke dag meer diversiteit in aan kunt brengen.

Met deze acht tips maak je gemakkelijk je lunch een stuk gezonder. En heb je naderhand genoeg energie om de middag door te komen.

1. Schaf een goede lunchtrommel aan

Het begint allemaal met het aanschaffen van een goede lunchtrommel. Koop een trommel met verschillende vakjes of bakjes, zodat je hierin verse groenten en fruit gemakkelijk mee kunt nemen. Een lunchtrommel met een vork erbij is helemaal ideaal. Dan kun je die in ieder geval nooit meer vergeten.

2. Mason jar

Voor wie van salades houdt, is de mason jar erg handig. Dit is een glazen pot waarin je eerst je dressing doet. Vervolgens vul je de mason jar met verschillende lagen groente. Op je werk hoef je dan alleen nog maar even te schudden en je salade is klaar. Voeg ook pitten, zaden en noten toe voor gezonde vetten en peulvruchten voor de nodige eiwitten.

3. Verse groenten

Je kunt je lunch ook iedere dag anders maken, door steeds verschillende verse groenten toe te voegen. Daarnaast krijg je ook nog eens extra vitaminen, mineralen en vezels binnen. Cherrytomaatjes, radijsjes, wortelen, reepjes paprika of plakjes komkommer zijn het gemakkelijkst mee te nemen.

Lees ook: Waarom je manier van lunchen veel over je gezondheid zegt

4. Neem restjes mee

De avondmaaltijd bestaat vaak uit vlees en groenten. Supergezond, en ook prima als lunch. Veel groenten en vlees zijn prima koud te eten, of je warmt ze op je werk even op. Je kunt er ook een lekkere salade van maken. Zo maak je van bloemkool gemakkelijk een huzarensalade. Prak de gekookte bloemkool fijn en giet het overtollige vocht af. Nu kan je van alles toevoegen, zoals; rode bieten, augurken of tuinerwten. Nu nog een beetje Griekse yoghurt erbij en klaar is je huzarensalade.

5. Huisgemaakte soep

Er gaat natuurlijk niets boven een huisgemaakte soep vol met verse groenten. Dit neem je makkelijk mee in een plastic bakje. Zorg er dan wel voor dat je er een plastic zakje omheen doet, zo weet je zeker dat je tas schoon blijft.

6. Drink iets gezonds

Naast gezond eten is gezond drinken ook erg belangrijk. Fruitsappen zitten vol koolhydraten die je suikerspiegel laten schommelen en zorgen voor een middagdip. Drink daarom liever water, muntthee of water met vers fruit. Je kunt ook je eigen powershot maken door aan je glas water een schep green juice met tarwegras en andere superfoods toe te voegen.

7. Lunchwandeling

Voldoende bewegen is ook belangrijk, zeker als je een zittend beroep hebt. Maak daarom na de lunch eens een wandeling. Zo leer je gelijk de omgeving kennen. Als je niet van je werkplek weg kunt, probeer dan een paar minuten te bewegen. Strek je even goed uit, beweeg je armen een aantal keer van boven naar beneden en til je benen op. Dit voorkomt dat je te lang stil zit.

8. Gezonde snacks

Kun je met moeite de snacks in de kantine weerstaan? Neem dan zelf gezonde alternatieven mee. Denk aan geroosterde amandelen of cashewnoten, een humusdip of guacamole. Zo kun jij ook lekker snacken, maar wel op een gezonde manier.

Bron | Puur Figuur
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.