8 kruiden waardoor je lichaam gelukshormonen aanmaakt

Deel dit artikel:

Een beetje chagrijnig of last van stemmingswisselingen? Heb je er al eens aan gedacht dat dit ook met je voeding te maken kan hebben?

Bewust letten op wat je eet, kan ervoor zorgen dat je veel lekkerder in je vel zit!

Angst

Het is belangrijk om producten die veel vet, suiker of cafeïne bevatten te laten staan. Deze voedingsmiddelen bevatten natuurlijke en stress veroorzakende  voedingsstoffen, die kunnen zorgen voor een angstig gevoel.

Het “voel je goed” hormoon

Om je humeur te verbeteren moet je letten op voedingsmiddelen die rijk zijn aan tyrosine. Dit is een stof die essentieel is voor de productie van het hormoon “dopamine”, waardoor je je happy voelt.  Er zijn acht kruiden die deze stof bevatten. Dus, voor je met het verkeerde been uit bed stapt, het proberen waard toch?

  1. Basilicum
  2. Dille
  3. Groene munt
  4. Rozemarijn
  5. Venkel
  6. Ginseng
  7. Oregano
  8. Pepermunt

Welke kruiden bij welke gerechten?

Veel van de acht genoemde kruiden kunnen we terug vinden in één van onze keukenkastjes. Maar welke kruiden passen nou het beste bij welke gerechten? Wij hebben er een aantal op een rijtje gezet.

Soep

Wanneer je verse soep gaat maken, zijn er veel soorten kruiden die je hieraan toe kunt voegen, zo ook venkel en munt.

Salades

In salades worden vaak de volgende kruiden toegevoegd: basilicum, dille, oregano, rozemarijn en venkel

Aardappelen

Aardappels uit de oven, of lekker opgebakken in de pan. Met oregano, rozemarijn en venkel smaken ze nóg lekkerder.

Groente

Om je groenten nog wat spannender te maken, kun je ook basilicum, dille, oregano, rozemarijn of venkel erbij.

Vlees, gevogelte en vis

Voor vlees, gevogelte en vis zit je eigenlijk altijd goed met basilicum, rozemarijn, venkel, dille en oregano.

Nagerechten

Last but not least, past munt natuurlijk onwijs goed bij nagerechten. Lekker met aardbeien en een bolletje ijs!

 

Bron: Popsugar

Beeld: iStock