Déze 6 redenen kunnen ervoor zorgen dat je dieet niet meer werkt

Deel dit artikel:

Minder eten, gezonder leven en wat vaker bewegen. Als je het zo stelt, lijkt afvallen heel simpel. Toch wil het wel eens voorkomen dat je ondanks alle goede voornemens, toch op je oude gewicht blijft hangen..

Ben jij begin dit jaar begonnen aan een nieuw dieet, maar heb je het gevoel dat je gewichtsverlies de laatste tijd een beetje stagneert? Dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Wij zochten de meest voorkomende foutjes tijdens het afvallen voor je uit:

1. Te weinig calorieën

Ben je ineens veel minder gaan eten dan je voorheen deed? Dan is de kans groot dat je lichaam is gaan hamsteren. Je lichaam gaat als het ware in een soort spaarstand. Op korte termijn verlies je door een crashdieet veel gewicht, maar uiteindelijk heeft je lichaam dit trucje door. Het verbruikt daardoor minimale energie om je lichaam zo goed mogelijk te laten functioneren. Wanneer je dan weer meer gaat eten, gebruikt je lichaam deze extra energie niet gelijk voor verbranding, maar is het geneigd om het eerder op te slaan voor een andere ‘noodsituatie’. Zo ontstaat het bekende jojo-effect. De kans dat je uiteindelijk meer weegt dan toen je begon met afvallen is groot.

2. Te weinig vet

Een andere veelgehoorde dieetfout is het stoppen met het eten van vet. Maar wist je dat goede (onverzadigde) vetten je juist kunnen helpen om gewicht te verliezen. Ze geven je lange tijd een vol gevoel doordat de energie langzaam in je lichaam vrijkomt. Bovendien heeft je lichaam gezonde vetten nodig om bepaalde vitaminen en hormonen aan te kunnen maken. Wanneer je wilt afvallen, kun je dus rustig een vette vis, een handje noten of een stukje avocado eten. Slechte (verzadigde) vetten in cake en sauzen kun je daarentegen beter later staan.

3. Darmflora uit balans

De mate waarin je lichaam in staat is om voedingsstoffen op te nemen, wordt voor een groot deel bepaald door de bacteriën in je darmen. Bepaalde bacteriën zorgen er bijvoorbeeld voor dat je meer calorieën uit voedsel opneemt dan nodig is. Heb jij het idee dat je darmflora uit balans is? Probeer dan eens wat vaker producten te eten die veel goede bacteriën voor je darmen bevatten. Deze probiotica vind je terug in onder andere yoghurt en kefir.

4. Te weinig rust

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen die langdurig slaaptekort hebben, een grotere kans hebben op overgewicht. Een slaaptekort verstoort de hormonen die betrokken zijn bij de stofwisseling, met als resultaat dat je overdag meer trek hebt. Ook stress kan ervoor zorgen dat je niet afvalt. Wanneer je je druk maakt, produceert je lichaam extra veel van het stresshormoon cortisol. Dit hormoon zorgt ervoor dat je insulineniveau stijgt, waardoor het lichaam makkelijker vet op slaat.

5. Te weinig drinken

Heb jij een continu gevoel van honger? Dan kan het zijn dat je te weinig drinkt. Door voldoende (water) te drinken krijg je snel een vol gevoel, waardoor je minder geneigd bent om stiekem tussendoor te snoepen.

6. Te veel focus op de weegschaal

Spieren wegen zwaarder dan vet. Wanneer je probeert af te vallen door te sporten, zal de wijzer op je weegschaal dus eerst iets omhoog gaan. Dat wil niet zeggen dat je de sportschool dus maar over hoeft te slaan. Sterker nog, hoe meer je beweegt, hoe beter! Focus je echter niet alleen maar op de weegschaal, maar meet ook de omtrek van je buik en middel. Na verloop van tijd zul je zien dat deze steeds smaller wordt, terwijl je hetzelfde weegt.

Bron| AD, Gezondheidsnet, dokter.nl
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.