6 gewoontes waardoor je depressieve klachten kunt krijgen

Deel dit artikel:

Elke dag maak je keuzes, groot en klein, die invloed hebben op hoe je je voelt. Dit zijn een paar gewoontes die slechter zijn voor je gemoedstoestand en je psychische gezondheid dan je misschien zou denken. 

1. Je eet onvoldoende groente en fruit

Uit steeds meer onderzoeken blijkt hoe belangrijk het is om gezond te eten als je je ook mentaal goed wilt voelen. Het eten van veel bewerkt voedsel, zoals koekjes, chips en croissants, vergroot zelfs het risico op depressie. Dat komt misschien omdat je er dikker van kunt worden en je je daardoor somber kunt gaan voelen. Maar voedingswetenschappers vermoeden dat óók biologische processen een rol spelen, schrijft de Volkskrant. Vetstapeling en het eten van veel ongezond voedsel kunnen namelijk hormonale veranderingen en kleine ontstekingen in je lichaam veroorzaken. En deze processen kunnen mogelijk depressieve klachten in de hand werken, of de kans hierop vergroten. Andersom werkt het net zo: Australische wetenschappers ontdekten vorig jaar dat depressieve proefpersonen zich veel beter gingen voelen toen zij gezonder (lees: meer groente, fruit, granen, noten en olijfolie) gingen eten.

Probeer dit eens: maak, om te beginnen, één maaltijd van de dag zo gezond mogelijk. Verruil bijvoorbeeld tijdens het ontbijt de cruesli (waar veel suiker in zit) voor een groente-omelet of voor magere kwark met fruit en noten. Je zult merken dat je langer een verzadigd gevoel blijft houden en minder snel die craving hebt voor zoetigheid en andere ongezonde tussendoortjes.

2. Je beweegt onvoldoende

Als volwassenen zitten we het grootste deel van de dag: in de auto, in de trein, op het werk en thuis voor de buis. Maar als je íets wilt doen om je mentaal sterker te voelen, is het wel meer bewegen. De Gezondheidsraad acht bewezen dat voldoende beweging de kans op depressieve symptomen verkleint (en die op hart-en vaatziekten en diabetes). Om dit te bereiken, hoef je echt niet naar de sportschool, regelmatig bewegen in het dagelijks leven is al hartstikke goed! Elke minuut die je wandelt, traploopt of fietst telt mee. Zolang je ademhaling er maar sneller van gaat.

Probeer dit eens: neem voortaan de trap in plaats van de lift, fiets of wandel naar de supermarkt of naar je werk, ga wekelijks wandelen met een vriendin.

3. Je zit veel binnen

Op doordeweekse dagen kan het zomaar gebeuren dat je amper buiten komt. Je rijdt in de auto naar je werk, zit de hele dag op kantoor, rijdt in de auto weer terug en duikt ’s avonds misschien de sportschool in of hebt een etentje bij vriendinnen. Maar verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat buiten zijn, vooral in de natuur, een positieve invloed heeft op onze gemoedstoestand. Het is ook een effectieve manier om te ontstressen en om anderen te ontmoeten.

Probeer dit eens: maak een korte wandeling na de lunch. Probeer je te focussen op de beleving van het buiten lopen. Kijk om je heen, snuif de geuren op, of richt je op de beweging van je eigen lichaam.

4. Je hebt constant stress

Een beetje stress hebben we allemaal. Maar chronische stress, bijvoorbeeld omdat je financiële zorgen hebt of omdat jij en je partner vaak ruzie hebben, kan je lichamelijk en geestelijk behoorlijk uitputten. Als je vergeet voor jezelf te zorgen, kan dit leiden tot depressie en angsten.

Probeer dit eens: neem aan het einde van de dag een paar minuten voor jezelf. Ga op bed liggen of op de bank en maak je hoofd helemaal leeg. Dit gaat als volgt: 1. Ontspan alle spieren in je gezicht, inclusief je tong, kaak en je ogen. 2. Laat je schouders zo laag mogelijk zakken. Ontspan daarna de spieren in je rechterbovenarm, gevolgd door de spieren in je onderarm. Doe vervolgens hetzelfde met je linkerarm. 3. Adem uit en ontspan je borstkas. 4. Ontspan de spieren in je benen, begin bovenaan in je dijen en ga telkens meer naar beneden.

5. Je kijkt vaak op je telefoon

Tegenwoordig doen we bijna alles via een beeldscherm. Communiceren met vrienden en familie, even de mail checken, het laatste nieuws lezen, online shoppen, spelletjes spelen. Maar van dat getuur naar die apparaten worden we niet per se gelukkiger. Vooral het gebruik van social media lijkt een keerzijde te hebben. Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit, het Tinbergen Instituut en de Universiteit van Straatsburg blijkt dat mensen die niet lekker in hun vel zitten, zich ongelukkiger voelen als ze social media gebruiken.

Probeer dit eens: maak een wandeling met een familielid of vriendin en laat de telefoon thuis.

6. Je slikt geen extra vitamine D

Vrouwen die voldoende vitamine D binnenkrijgen, hebben veel minder vaak last van depressieve klachten dan vrouwen die weinig van deze belangrijke vitamine hebben, blijkt uit onderzoek. Vermoedelijk verlaagt een vitamine D-tekort het serotoninegehalte, een stofje in de hersens dat juist zo belangrijk is voor een gelukkig gevoel. De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. De oudere huid is minder goed in staat om onder invloed van de zon vitamine D te vormen. Daarom hebben vrouwen boven de 50 jaar extra vitamine D nodig in de vorm van supplementen. Ook mensen met een donkere huidskleur moeten extra van deze vitamine slikken.

 

Bron | Volkskrant, WebMD
Foto | iStock

De best gelezen artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief