6 dingen die je nooit moet doen voor je gaat slapen

Deel dit artikel:

Zelfs wanneer je je volledige acht uur slaap eindelijk eens haalt, ben je nog moe in de ochtend. Hoe kan dat? Waarschijnlijk is er niets mis met het aantal uren dat je slaapt, maar met de kwaliteit van je slaap. Die wordt namelijk negatief beïnvloedt door een aantal dingen die je beter niet kunt doen net voor je gaat slapen.

Sommige dingen die je nog even snel doet voordat je gaat slapen lijken misschien onschuldig, maar kunnen een negatief effect hebben op hoe goed je slaapt. En hoe minder de kwaliteit van je slaap, hoe minder uitgerust je je in de ochtend zult voelen. Deze zes dingen kun je daarom beter laten in het laatste uur voor je naar bed gaat.

Een laatste drankje

Hoewel alcohol voor het slapengaan er misschien wel voor zorgt dat je makkelijker in slaap valt, zorgt het er ook voor dat de kwaliteit van je slaap een stuk slechter is. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je moeilijker in je REM (rapid eye movement) slaap komt, en dat is nou juist de slaap die je nodig hebt om echt uit te rusten.

Suiker eten

Onderzoek van the American Academy of Sleep Medicine wijst uit dat het eten van suiker of vettigheid voor het slapengaan zorgt voor een slechtere slaap: je slaapt lichter en wordt vaker wakker. Ook moet je opletten met dingen als pure chocolade. Het heeft dan misschien wel een aantal gezondheidsvoordelen, maar er zit ook cafeïne in. En dat zorgt er ook weer voor dat je minder goed slaapt.

Op je telefoon kijken

Hoe verleidelijk het ook is om nog even door je Instagram-feed te scrollen als je in bed ligt, je kunt het toch beter niet doen. Onderzoek van het Lighting Research Center laat zien dat het blauwe en witte licht dat je telefoonscherm uitstraalt, je brein ervan weerhoudt het melatonine-hormoon aan te maken. Dit hormoon zorgt ervoor dat je lichaam zich klaar maakt om te slapen. Dat scrollen kan dus beter even tot de ochtend wachten.

Pittig voedsel eten

Misschien kun je die taco’s of pittige nootjes beter even overslaan. Wanneer je te snel gaat liggen na het eten van pittig voedsel kan dat voor branded maagzuur zorgen. En dat slaapt ook niet fijn.

Je werk afmaken

Als je nog even snel een laatste mailtje wil versturen om de laatste werk-crisis op te lossen, doe dat dan niet net voordat je gaat slapen. Op die manier creëert je brein een associatie tussen stress en je bed, en zal je de volgende keer minder goed in slaap vallen.

Veel water drinken

Spreid het drinken van water uit over de dag in plaats van alle acht glazen net voor het slapengaan naar binnen te gooien – de kans is groot dat je dan midden in de nacht wakker wordt omdat je naar de wc moet.

Bron | Purewow.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.