5x zo begin je de dag zonder een opgeblazen gevoel

opgeblazen gevoel

Deel dit artikel:

Je kent het vast wel: je hebt iets te veel en te lekker gegeten en de volgende dag word je wakker met een opgeblazen gevoel. Niet zo fijn, zéker als je die dag iets belangrijks hebt gepland. Gelukkig zijn er wat dingen die je de avond van tevoren kunt doen om dit te voorkomen.

Hier vijf handige tips tegen een opgeblazen gevoel.

1. Eet langzaam en neem pauzes

Als je stevige trek hebt, is het verleidelijk om je eten snel naar binnen te werken. Toch kun je dit maar beter niet doen: hoe sneller je eet, hoe sneller je ook last kunt krijgen van een opgeblazen gevoel. Probeer daarom in alle rust van je maaltijd te genieten, neem een moment voor elke hap. Zo geef je je maag de tijd om het eten te verteren en af te breken en sta je de volgende dag op zonder klachten.

2. Drink voldoende water

Zeker bij hoge temperaturen is het belangrijk dat je lichaam voldoende vocht binnenkrijgt. Hydratatie is echt het toverwoord in de zomer. Maar wist je dat het drinken van veel water ook een positief effect heeft op je maag? Hoe meer water je de avond van tevoren binnenkrijgt, hoe kleiner de kans op een opgeblazen gevoel de volgende ochtend. Je moet er waarschijnlijk ’s nachts wel een paar keer uit om te plassen, maar zo raak je wel meteen ongewenste bacteriën kwijt én stimuleer je ook nog eens het ontgiftingsproces in je lichaam.

Extra tip: drink ’s avonds wat muntthee of venkelthee. Deze kruiden werken goed tegen een opgeblazen gevoel en voorkomen gasvorming en buikkrampen.

3. Sla geen maaltijden over

Je zou het misschien niet verwachten, maar het overslaan van bijvoorbeeld de lunch kan een opgeblazen gevoel in de hand werken. Zorg er daarom voor dat je altijd drie gebalanceerde maaltijden per dag eet, skip liever niet je lunch en zorg er ook voor dat je in de ochtend iets binnenkrijgt. Begin de dag bijvoorbeeld met een licht ontbijt, gevolgd door een vezelrijke en proteïnerijke lunch en eindig met een avondmaaltijd zonder al te veel koolhydraten.

4. Zorg dat je genoeg slaap krijgt

Als je vaak last hebt van een opgeblazen gevoel, is het belangrijk om op tijd onder de wol te kruipen. Je lichaam heeft nu eenmaal de tijd nodig om op te laden voor de volgende dag. Als jij moe bent, zijn je organen dat ook en kunnen ze minder efficiënt en effectief werken. Probeer daarom altijd minstens acht uur slaap te krijgen.

5. Beperk je alcohol-inname

Alcoholische drankjes zijn niet alleen slecht voor de lijn, maar ook niet al te best voor je maag. Als je te veel alcohol drinkt, krijg je snel last van een opgeblazen gevoel. En je darmen zijn er ook niet al te blij mee. Probeer daarom alcohol eens een paar dagen te laten staan en kijk of dat opgeblazen gevoel verdwijnt.

Bron | Popsugar
Foto | iStock

Ook interessant om te lezen

Erandi Godinez