5x zó zorg je ervoor dat je ogen in goede conditie blijven

Deel dit artikel:

Hoewel onze ogen een ontzettend waardevol bezit zijn, staan we hier niet altijd bij stil. We brengen dagelijks heel wat uren achter onze laptop of smartphone door, wat op den duur voor vervelende oogproblemen kan zorgen. Hoog tijd dus om iets meer aandacht aan je kijkers te geven!

Met deze vijf tips kun je de kans op oogproblemen aanzienlijk verkleinen.

1. Aanpassingen in voedingspatroon

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat voeding een rechtstreekse impact heeft op verschillende oogziekten. Vooral groene bladgroenten en koolsoorten zoals spinazie, boerenkool en broccoli doen wonderen voor je ogen. Deze groenten zijn namelijk rijk aan luteïne, een antioxidant die de ogen beschermt tegen de schadelijke vrije radicalen afkomstig van UV-licht. Daarnaast speelt vitamine B een belangrijke preventieve rol bij staar én zorgt het voor de aanmaak van homocysteïne, een aminozuur dat helpt bij de preventie van diabetische retinopathie (een oogprobleem bij oudere diabetespatiënten dat blindheid kan veroorzaken). Om ervoor te zorgen dat je voldoende vitamine B binnenkrijgt is het belangrijk om veel groene groenten, noten, wortelen, tomaten en aardappelen te eten. Ook caroteen-rijke voeding zoals wortelen, mango’s, blauwe bessen en eieren hebben een positief effect op je zicht.

2. Pauze van je scherm

LEDlicht (en dan met name het blauwe licht van computerschermen, smartphones, televisies en tablets) is ontzettend vermoeiend voor onze ogen. Mocht je veel tijd doorbrengen achter een scherm dan is het belangrijk om je aan de zogeheten 20-20 regel te houden. Dit betekent dat je elke 20 minuten 20 seconden van je scherm moet wegkijken naar een voorwerp op 20 meter afstand, zodat je ogen even kunnen rusten.

Lees ook: dít is wat de kleur van je ogen zegt over jou als persoon

3. Voldoende bewegen

Wist je dat je door voldoende te bewegen ook bepaalde oogproblemen kunt voorkomen? Dit helpt bijvoorbeeld tegen ziektes zoals diabetes 2 die niet rechtstreeks met je ogen te maken hebben, maar er wel effect op hebben. Daarnaast zorgt lichaamsbeweging ervoor dat de bloedtoevoer in het netvlies op peil blijft.

4. Stoppen met roken

Dat roken slecht voor je is, hoeven we je natuurlijk niet te vertellen. Maar wist je dat het ook invloed heeft op je ogen? Roken zorgt er namelijk voor dat er minder beschermende antioxidanten in het lichaam worden afgenomen. Rokers hebben dan ook vijf keer meer kans op oogziektes zoals maculadegeneratie, glaucoom en staar.

5. Ogen regelmatig laten checken

Draag jij een bril? Laat je ogen dan eens in de twee à drie jaar checken. Als je lenzen draagt moeten je ogen minimaal één keer per jaar worden gecontroleerd. Komen er (erfelijke) ziektes in je familie voor zoals glaucoom, maculadegeneratie of suikerziekte? Dan is het belangrijk om regelmatig een bezoekje aan de oogarts te brengen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | HLN
Beeld | iStock