5 redenen waarom afvallen maar niet lukt

Deel dit artikel:

Je doet al een tijdje zó je best om af te vallen, maar de weegschaal geeft nog steeds een cijfertje te veel aan. Hoe kan dat nou? Wat kun je nog meer doen om die laatste kilo(‘s) kwijt te raken en hoe houd je het vol? Misschien helpen deze 5 tips je op weg.

Stop met zeggen dat je aan het lijnen bent

Zodra je voor jezelf hebt besloten dat je een paar kilootjes wilt afvallen, begint meteen het zwaarste onderdeel: volhouden. Veel mensen denken dat ze hun eetpatroon maar voor een korte tijd hoeven aan te passen. Zo van: ‘als de overtollige kilo’s eraf zijn, kan ik weer ‘normaal’ eten.’ Maar vaak betekent dat ook weer ‘ongezonder’ eten. En dan zitten die pondjes, waarvan je zo blij was dat je ze kwijt was, er zó weer aan. Probeer in plaats daarvan je eetpatroon zo aan te passen dat je het voor langere tijd (of misschien zelfs voor altijd) kunt volhouden. Dan blijf je een stuk makkelijker op gewicht.

Blijf voldoende eten

Een tweede valkuil is dat men vaak een maaltijd per dag vervangt door alleen maar groentes. Groentes zijn natuurlijk goed voor je, maar alleen maar groentes eten, kan ervoor zorgen dat je de rest van de dag hongerig bent. Het ‘gevaar’ is dat je daar tijdens de bekende 4 uur dip mee afrekent of dat je je ’s avonds overgeeft aan een (vr)eetbui.

Tip: Ga je voor die goede groentes of een gezonde salade? Probeer daar dan zo veel mogelijk goede en vooral vullende eiwitten aan toe te voegen, zoals mager vlees of een handjevol noten, en gezonde vetten zoals een avocado. En natuurlijk mag je ook af en toe kiezen voor een lekkere boterham.

Eet met mate

De gezonde voeding-trend brengt een hoop voordelen met zich mee voor mensen die een (paar) kilo willen afvallen. Zo is het aanbod van gezonde snacks nog nooit zo groot geweest. Noten, avocado’s, amandelboter, pindakaas (zonder toevoegingen): we mogen ons er aan te buiten gaan, lijkt het soms wel. Maar daar zit een addertje onder het gras. We zijn namelijk geneigd om veel te veel van die gezonde snacks tot ons te nemen. Heb je een snackmoment? Meet dan de hoeveelheid van je snack af om overeten te voorkomen. Neem bijvoorbeeld een handjevol noten in plaats van een schaaltje, snijd niet meer dan een kwart van een avocado in stukjes door de salade en gebruik niet meer dan een eetlepel pindakaas door je smoothie of op brood.

Stop niet met het eten van je lievelingsmaal

Veel mensen die willen afvallen, zweren erbij dat ze moeten stoppen met het eten van wat ze het allerlekkerste vinden. Ben jij een echte chocoholic of een toetjesfanaat? Geef jezelf dan juist de vrijheid om dit, met mate, te blijven eten. Door jezelf af en toe te verwennen, houd je het beter vol. Er is zelfs een diëtiste die elke dag een toetje eet en iedereen aanraadt dit ook te doen.

Spaar je alcohol inname niet op voor het weekend

Ben je de hele werkweek aan het bikkelen om het afvallen vol te houden? Dan kijk je waarschijnlijk uit naar het weekend, omdat je vindt dat je dan wel een wijntje of biertje verdiend hebt. Maar pas wel op dat je in dat geval niet te veel drinkt. Te veel drinken gebeurt al wanneer je vijf glazen alcohol of meer neemt. Dat is niet alleen ongezond voor je lichaam, maar kan er ongemerkt ook voor zorgen dat je ontbijt de volgende ochtend veel meer calorieën bevat dan je normaal (zonder die glaasjes wijn) nodig zou hebben. Een beter idee is het om elke avond bij het eten een glaasje wijn te drinken. Proost!

Bron | Health
Beeld | iStock

Lees ook

Dit is hoeveel selfies een vrouw neemt, voordat ze hem deelt
Zo leuk, met dit gratis haakpatroon maak je zelf dit vrolijke hoesje
Kun je een natte was een nachtje in de wasmachine laten zitten?

Artikelen van margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Bekijk ook

Beauty by Carmen: Welke kwast gebruik je waar?

Lieke Beemsterboer

Lieke Beemsterboer