5 opvallende dingen die je hersenfuncties kunnen verbeteren

Deel dit artikel:

Hersenen zijn als spieren: als je ze dagelijks traint, verbeter je de prestaties. Van breintrainingen en geheugenspelletjes wordt beweerd dat je je brein ermee in (top)vorm houdt. Maar wist je dat je ook zónder deze spelletjes je hersenfuncties kunt trainen?

Hoewel de hersenen niet letterlijk een spier zijn, kunnen de functies ervan positief en negatief worden beïnvloed door dingen die we dagelijks doen.

1. Meer slapen

Vijftig jaar geleden sliepen we gemiddeld negen uur per nacht, tegenwoordig zijn we al blij als we onze ogen zeven en een half uur achtereen kunnen sluiten. Maar dat is eigenlijk niet genoeg slaap voor ons brein. “Slaap is essentieel voor een optimaal neuropsychologisch vermogen,” zegt neuroloog en slaapspecialist W. Christopher Winter. “Het interpreteren van non-verbale signalen, het concentratievermogen en het organiseren van externe informatie en onze eigen gedachten: slaap is daarvoor van levensbelang. Een tekort aan slaap kan een dramatische invloed hebben op de cognitieve prestaties.”

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat een kleine powernap je kan helpen je hersenfuncties te verbeteren. Tijdens een experiment werd een aantal jongvolwassenen in twee groepjes verdeeld. Beide groepen moesten twee taken uitvoeren. De ene groep werd opgedragen na het beëindigen van de eerste opdracht een dutje van negentig minuten te doen. De andere groep moest meteen aan de volgende opdracht beginnen. Wat was het verschil? De groep die tussendoor had geslapen, presteerde beter bij de uitvoering van de tweede taak. Bovendien bleek deze groep beter in staat om te leren. “Een dutje zorgt ervoor dat je alerter bent en het is bovendien goed voor je geheugen,” verklaart klinisch psycholoog en slaapspecialist Michael Breus.

2. Cafeïne

Een kopje koffie in de morgen zorgt er niet alleen voor dat je goed wakker wordt, het helpt je brein ook om bepaalde dingen sneller te verwerken. Volgens neuroloog Winter heeft cafeïne een prestatieverhogend effect. “Het helpt bij concentratie, focus en de mate waarin je iets onthoudt,” zegt hij. Volgens een studie uit 2012 kan 200 mg cafeïne (ongeveer één kopje koffie) de verbale verwerkingssnelheid van een persoon verbeteren. Met andere woorden: je snapt dingen misschien wel sneller na het drinken van een bakje koffie.

3. Een glaasje minder

In een studie in het British Medical Journal werd de impact van matige alcoholconsumptie op de hersenen onderzocht door het cognitieve vermogen van ruim vijfhonderd volwassenen te onderzoeken. Deelnemers die tussen de vijftien en twintig drankjes per week dronken, bleken drie keer zoveel kans te hebben op hersenbeschadiging in het gebied dat betrokken is bij geheugen en ruimtelijk inzicht.

4. Minder vaak googelen

Zeg eens eerlijk, hoeveel telefoonnummers ken je nog uit je hoofd? Dat hoeft ook helemaal niet meer, nu je de nummers zo makkelijk opslaat in het geheugen van je mobieltje. De technologische vooruitgang maakt onze hersenen lui. Want waarom zou je nog iets onthouden als je alles elk moment van de dag kunt opzoeken, door te googelen bijvoorbeeld? Onderzoek van de Amerikaanse Harvard University wees uit dat studenten minder informatie onthouden wanneer ze wisten dat ze de informatie ook online konden vinden.

5. Heb meer seks

Een Brits onderzoek uit 2017 onthulde een verband tussen seksfrequentie en intelligentie: mensen die beweerden wekelijks seksueel actief te zijn, hadden een hogere score op de IQ-test dan mensen die niet elke week seks hadden. Het is belangrijk op te merken dat we voorzichtig moeten zijn met deze conclusie: mensen die zich scherper voelen, zouden weleens sowieso meer kans op seks kunnen hebben. Maar dat er een verband is, lijkt bewezen – uit een ander onderzoek in datzelfde jaar is gebleken dat vrouwen die regelmatig seks hadden beter scoorden bij een geheugentest.

Bron| Tonic
Beeld| iStock

Meer artikelen van Margriet lezen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief