5 oorzaken van cellulite

Deel dit artikel:

In de zomer maken we ons er altijd weer druk over: die cellulite. Gelukkig zijn we niet de enigen; maar liefst 90% van de vrouwen heeft last van deze kwaal. Vaak wordt gedacht dat cellulite samenhangt met (over)gewicht, maar dat is onterecht. Zelfs topmodellen hebben er last van. Maar wat is cellulite precies, wat zijn de oorzaken, hoe kun je het voorkomen en wat is het verschil met cellulitis?

Wat is cellulite?

Cellulite komt meestal voor op de dijen of billen en wordt gelinkt aan verzwakte en uitgedroogde huidcellen en bindweefsel. Daardoor worden ze minder soepel en verliezen ze hun elasticiteit. Het gevolg is ontsierde putjes, ook wel sinaasappelhuid genoemd. Dit proces wordt extra in de hand gewerkt door uiteenlopende factoren, die verderop in dit artikel worden besproken.

Cellultite vs. cellulitis

Cellulite wordt ook vaak verward met cellulitis, maar beide aandoeningen zijn totaal verschillend. Cellulitis is eveneens een huidaandoening die het gevolg is van bacteriële infecties van het onderhuidse weefsel. Belangrijke symptomen van cellulitis zijn een extreem rode en gezwollen huid, pijn en hoge koorts.

Diëten

Denk je dat je door een dieet goed bezig bent om meteen ook van die cellulite af te komen, dan heb je het mis. Cellulite wordt juist verergerd, vooral door crashdiëten. Als je snel afvalt en vervolgens weer aankomt, neemt de elasticiteit van de huid af, waardoor het probleem alleen maar verergert.

Noten tegen cellulite?

Ongezonde voeding, zoals frieten, gefrituurde gerechten, chips en bewerkte voedingsmiddelen stimuleren de vorming van cellultie. Je kunt cellulite echter actief bestrijden door het eten van gezonde proteïnes, zoals in vis, eieren, wit vlees, bonen, noten, volkorenbrood, groente en fruit. Deze bevatten onder andere veel omega 3 vetzuren en goede vetten. Een gezond voedingspatroon zorgt voor een jonge, stralende en fluweelzachte huid zonder spoor van cellulite.

Stress

Ook stress zorgt voor een toename van cellulite, doordat er meer van het hormoon cortisol wordt aangemaakt. Hierdoor stapelt het vet zich op aan de buik, heupen, billen en de dijen. Ook wordt het bindweefsel minder flexibel door hormonale schommelingen, waardoor vetophopingen meer opvallen.

Benen kruisen

Je zou het misschien niet denken, maar ook het kruisen van de benen is een oorzaak van cellulite. De circulatie in je benen wordt namelijk verstoord, wat op den duur weer tot vetophoping kan leiden. Daarom is het belangrijk dat je af en toe de benen strekt.

Roken

Dat roken ongezond is, weten we allemaal, maar dat het ook cellulite bevordert, is misschien nog niet bekend. Roken beschadigt de vorming van het bindweefsel waardoor het sneller beschadigd raakt. Daarnaast verstoort het ook de circulatie waardoor je meer vocht vasthoudt.

Pijnstillers

Net als roken zorgen ook pijnstillers, zoals paracetamol, ervoor dat je lichaam vocht vasthoudt. Dit stimuleert vervolgens weer de vorming van cellulite.