5 ‘luie’ sportoefeningen om op bloedhete dagen te doen

Deel dit artikel:

Intensief sporten is bij een hittegolf misschien wel het laatste waar je zin in hebt. Maar wil je toch een beetje in beweging blijven? Dan kun je het best deze ‘luie’ sportoefeningen doen.

Als de temperatuur de dertig graden aantikt, wordt zeker ouderen aangeraden om een instelling van mañana, mañana aan te nemen: ramen lappen kan ook wel weer wanneer het koeler is. Het RIVM raadt iedereen aan om de lichamelijke inspanning in de middag, tussen twaalf en vier uur, zo laag mogelijk te houden. Maar jezelf een beetje in het zweet werken is zeker niet verboden met dit weer. Nee, als je gezondheid het toelaat, kan het zelfs heerlijk zijn. Mits je het wel beperkt tot dít soort minder intensieve sportoefeningen.

1. Ga wandelen

Al is het naar de plaatselijke ijssalon: wandelen is een goede manier om te bewegen, je hoofd leeg te maken én te genieten van het weer. Ga je liever naar het bos? Op onregelmatige ondergronden lopen is goed voor het versterken van je enkels en benen. Vergeet niet om zonnebrand, water en je zonnebril mee te nemen tijdens je wandeltocht.

2. Glijd het water in

Met baantjes zwemmen verbrand je verrassend veel calorieën – en het is nog lekker verkoelend ook. In voor wat meer avontuur? Huur een waterfiets of kano. Dat is ook nog eens hartstikke romantisch als je met je partner gaat en superleuk om met de familie te doen.

3. Spring op de fiets

Alle respect voor de bikkels die meedoen aan de Tour de France, maar zullen wij het wat rustiger aan doen op de fiets? Groot pluspunt is het heerlijke windje dat je hiermee zelf produceert. Ook hiervoor geldt: vergeet je zonnebrand, water en zonnebril niet – en stop onderweg vooral bij een lekker restaurantje.

4. Ontspan met yoga

Als je geen zin of puf hebt om te sporten, kan yoga het antwoord zijn. Ja, dit is ook een sport, maar die kun je zo moeilijk en inspannend of makkelijk en ontspannend maken als je zelf wilt. Probeer eens wat posities voor beginners zoals in onderstaande video. Door het stretchen van je spieren en de focus op je ademhaling, zul je merken dat yoga prima te doen is in de zomerhitte – misschien wel met een ventilator voor je neus.

5. Train alleen met je lichaamsgewicht

Met broeiende temperaturen kan het een goed plan zijn om extra gewichten even links te laten liggen. Doe puur en alleen oefeningen met je eigen lichaamsgewicht. Denk aan squats waarmee je je benen en billen traint of knee-ups die onder meer je kuiten, hamstrings én buikspieren aanpakken. Die kun je ook doen in de keuken, terwijl je een waterijsje uit de vriezer pakt.

Bron | Popsugar, RIVM
Beeld | iStock

Ook interessant om te lezen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.