5 gezonde voedingsmiddelen die ongezond zijn als je er teveel van eet

Deel dit artikel:

Dat het niet goed is om teveel chips of chocola te eten, weet je natuurlijk wel. Het is nu eenmaal beter om ongezonde dingen met mate tot je te nemen. Maar wist je dat dit ook geldt voor bepaalde gezonde voedingsmiddelen? Voedingsdeskundige Jenna Hope geeft vijf verrassende voorbeelden.

1. Matcha

Als je op zoek bent naar een gezond alternatief voor koffie, dan biedt matcha thee uitkomst. Dit drankje bevat veel antioxidanten en het bevat L-theanine, wat een kalmerend effect heeft op de hersenen. Ook is de afgifte van cafeïne in het lichaam langzamer, waardoor je minder pieken en dalen hebt in je energie. Maar let op: matcha bevat nog steeds gewone cafeïne, dus als je er teveel van drinkt is de kans groot dat je ’s avonds moeilijk in slaap komt.

2. Notenboter

Doe jij graag ook wat notenboter door je pap of smoothie? Hartstikke goed! Notenboter is hoog in enkelvoudig onverzadigde vetten, die weer essentieel zijn voor je hersenen en gezondheid. Daarnaast is het een bron van plantaardige eiwitten, waardoor je langer een vol gevoel hebt. Er zitten echter ook veel calorieën in: één lepel notenboter bevat maar liefst honderd calorieën. Het is dan ook verstandig om notenboter met mate te eten.

3. Sojaproducten

Sojaproducten zijn een bron van proteïne, enkelvoudige onverzadigde vetten, selenium én zink. Veel vegetariërs en veganisten vervangen hun melkproducten dan ook door sojaproducten. Uit onderzoek is echter gebleken dat soja het oestrogeengehalte verhoogt, waardoor de kans op borstkanker groter is. Het is dan ook verstandig om met mate sojaproducten te gebruiken óf voor een alternatief als havermelk of amandelmelk te gaan.

4. Gedroogd fruit

Gedroogd fruit is een hartstikke gezond tussendoortje, mits je er niet teveel van eet. Naast vezels, kalium en magnesium bevat het namelijk ook veel natuurlijke suikers. Eén portie rozijnen kan tot twintig gram suiker bevatten, wat meer is dan twee derde van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid suiker.

5. Rode biet

Rode biet is rijk aan voedingsstoffen en nitraten die je bloeddruk kunnen verlagen en je uithoudingsvermogen verbeteren. Helaas bevat rode biet ook veel oxalaten, die zich binden aan calcium en magnesium, en de inname hiervan remt. Omdat een lage calciuminname het risico op zwakke en broze botten vergroot, is het verstandig om het niet te vaak te eten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Elle eten
Foto | iStock