De 5 gezondste sporten volgens gerenommeerde artsen

Deel dit artikel:

We weten allemaal dat het belangrijk is om te blijven bewegen, wil je gezond ouder worden. Is hardlopen nou niet bepaald je ding en staat ook yoga niet bovenaan je favorietenlijstje? Geen zorgen, artsen van de Amerikaanse Harvard Medical School tippen andere sporten die een stuk beter zijn voor je lichaam.

Als je nog niet weet welke sport je wilt gaan beoefenen, kan het advies van deze gerenommeerde artsen je een duwtje in de juiste richting geven. Volgens hen zijn er vijf sporten die je helpen gezonder oud te worden doordat ze het gunstigste effect hebben op de gezondheid van je hart en zorgen voor een verstandige spieropbouw.

Zwemmen

“Dit kan ook wel de ideale work-out worden genoemd,” melden de Harvard-artsen in hun gezondheidsrapport Starting to exercise. Het zet niet alleen alle spiergroepen aan het werk, zwemmen zorgt er ook voor dat je hersenen worden beschermd tegen ouderdomskwalen en je hart erop vooruitgaat. Dat is niet het enige: deze vorm van lichaamsbeweging zou ook het risico op depressies en stressgevoelens verminderen.

Krachttraining

Krachttraining kun je net zo zwaar maken als je zelf wilt. Volgens de artsen kun je een korte sessie inplannen met zwaardere gewichten of kiezen voor een langere duur met lichtere belasting. Trainen zonder gewichten? Dan kun je oefeningen als lunges en burpees doen, en gebruikmaken van je eigen lichaamsgewicht. Goed voor je spieropbouw, hart en bloedvaten.

Wandelen

De artsen van de Harvard Medical School kunnen het niet vaak genoeg herhalen: wandelen is een gezonde sport! Ideaal voor mensen die niet houden van intensieve work-outs én gezond voor lichaam en geest. “Mensen die niet vaak bewegen, kunnen beginnen met wandelingen van tien tot vijftien minuten. En dat vervolgens uitbouwen: eerst naar dertig en uiteindelijk naar zestig minuten,” aldus I-Min Lee, professor van de Harvard Medical School.

Tai chi

Focus en een gecontroleerde ademhaling staan centraal bij deze Chinese vechtsport. Bij tai chi draait het om het maken van vloeiende bewegingen. “Tai chi is uitzonderlijk goed voor oudere mensen, omdat evenwicht er een belangrijk deel van uitmaakt,” stelt Lee. “En juist je balans is een essentieel onderdeel om te trainen als je wat ouder wordt.”

Kegeloefeningen

Met zogenaamde kegeloefeningen werk je aan je bekkenbodemspieren. Die worden slapper naarmate je ouder wordt. Dat kan er op een gegeven moment voor zorgen dat bijvoorbeeld de blaas gevoeliger wordt, met nare ongelukjes tot gevolg. Zorg dus dat dit soort oefeningen een onderdeel zijn van je volgende training en blijf ze geregeld herhalen.

Bron | The Independent
Beeld | iStock

Ook leuk om te lezen

Bekijk ook

Heerlijk, baby’s die te maken krijgen met nieuwe smaken. Wat gebeurt er als het ukkie in kwestie voor het eerst een avocado proeft? Of wordt geconfronteerd met de friszure smaak van een citroen?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief