4 feiten en fabels over je gewicht

Deel dit artikel:

Je hoort zóveel over eten en afvallen, dat het weleens kan tollen. En wat je hoort is helaas ook niet altijd waar. Sommige fabels blijven hardnekkig bestaan. Hier een viertal veel gehoorde feiten en fabels over gewicht.

Als je na 8 uur ’s avonds eet, verbrand je niets meer. 

Fabel. Ook na 8 uur ’s avonds gaat je lichaam door met energie verbranden. Het gaat erom hoeveel calorieën je in totaal op een dag binnenkrijgt, en wat je meer eet dan je verbrandt sla je op als vet. Waar het vaak misgaat, is dat we ’s avonds vaker kiezen voor ongezonde snacks, want dat is wel zo gezellig als we lekker voor de buis hangen. Wie te weinig slaap krijgt, heeft bovendien vaker last van de lekkere trek ’s avonds.

Wel is het goed mogelijk dat we ’s avonds, en vooral ’s nachts, ietsjes minder calorieën verbranden dan overdag. Zo ontdekten onderzoekers van de University of Colorado dat mensen zo’n vijftig à zestig minder calorieën verbrandden als zij ’s nachts op bleven en overdag sliepen dan wanneer ze een ‘normaal’ leefritme volgden. Terwijl ze elke keer precies hetzelfde aten. Vermoedelijk komt dit, doordat ’s nachts wakker zijn tegen onze biologische klok in gaat, die onder andere de stofwisseling aanstuurt.

Elk pondje gaat door het mondje. 

Feit. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, dan slaat je lichaam de niet-gebruikte energie op in de vorm van vet. Je gewicht neemt dan toe. Maar soms is aankomen niet alleen een kwestie van te veel eten. Sommige mensen verbruiken minder energie doordat ze een ziekte hebben of medicijnen gebruiken. Zij hebben dus ook minder energie uit eten en drinken nodig om in balans te blijven.

Koolhydraten zijn dikmakers. 

Fabel. Als je meer koolhydraten eet dan je verbrandt, dan kun je inderdaad aankomen in gewicht. Maar koolhydraten zelf zijn niet de dikmakers. Koolhydraten zijn juist een belangrijke energiebron voor het lichaam. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn ze erg belangrijk. De hersenen kunnen zelfs niet zonder glucose, een soort koolhydraat. De Gezondheidsraad adviseert dat wie gezond wil eten, veertig tot zeventig procent van zijn energie uit koolhydraten haalt.

Goede koolhydraatbronnen zijn vooral volkoren graanproducten zoals volkorenbrood en volkoren pasta, aardappels, peulvruchten, groente en fruit. Wie regelmatig peulvruchten eet, schijnt zelfs makkelijker te kunnen afvallen.

Overgewicht kan niet komen door zware botten. 

Feit. Overgewicht betekent dat je meer weegt voor je lengte dan goed is voor je gezondheid. Met het gewicht van je botten heeft dat niets te maken. Overgewicht is bij de meeste mensen vooral extra lichaamsvet. Het gewicht van botten verschilt niet veel tussen mensen, maar is wel afhankelijk van je lengte. Hier wordt rekening mee gehouden bij de berekening van je Body Mass Index (BMI).

Bron | Voedingscentrum