3 tekenen dat je te weinig vezels binnenkrijgt

Deel dit artikel:

Vezels zijn ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Ze verminderen het risico op aandoeningen zoals overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes type 2, obstipatie en dikkedarmkanker. Toch krijgt maar liefst 90 procent van de Nederlanders te weinig vezels binnen.

Nieuwsgierig naar hoe het bij jou zit? Hieronder drie tekenen die kunnen wijzen op een vezeltekort.

1. Je hebt een hoog cholesterolgehalte

Wat veel mensen niet weten, is dat vezels en cholesterol aan elkaar zijn gelinkt. Het eten van vezels heeft een positief effect op je cholesterol. Wanneer de vezels door je lichaam gaan, plakt de cholesterol er als het ware aan vast en verlaat op die manier je lichaam. Als je te weinig vezels binnenkrijgt, is het voor het cholesterol moeilijker om zich te hechten en blijft er dus meer achter. Met alle vervelende gevolgen van dien.

2. Na de maaltijd heb je meteen weer trek

Begint je maag al een uur na het ontbijt te knorren? En heb je na een maaltijd eigenlijk nooit een verzadigd gevoel? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je te weinig vezels binnenkrijgt. Vezels staan erom bekend dat ze langer een verzadigd gevoel geven, omdat ze in vergelijking met andere voedingsstoffen minder snel door je lichaam reizen. Bak dus voortaan niet alleen een eitje voor je ontbijt, maar eet er twee lekkere sneetjes volkorenbrood bij. Grote kans dat je dan veel langer een ‘vol’ gevoel houdt.

3. De grote boodschap laat op zich wachten

De meeste mensen gaan minstens één keer per dag naar het toilet voor een grote boodschap. Als jij geregeld een dagje overslaat, is dat mogelijk een teken dat je niet voldoende vezels binnenkrijgt. Vezels helpen darmproblemen te voorkomen. Ze bevorderen de stoelgang en voorkomen obstipatie, aambeien of uitstulpingen aan de darmwand.

Bron | Women’s Health
Foto | iStock

Ook interessant om te lezen