200 gram groente: hoeveel is dat eigenlijk?

Deel dit artikel:

Het advies is om elke dag 200 gram groente  en 2 stuks fruit eten. Maar hoeveel is dat eigenlijk? Spinazie slinkt bijvoorbeeld erg als je het bakt. En hoe zit het met fruit? Want 1 druif telt natuurlijk niet als ‘1 stuk’.

Veel groente en fruit eten verkleint het risico op hart- en vaatziekten en sommige soorten kanker. Vezels uit groente en fruit zorgen voor een goede darmwerking en spijsvertering. Ook zorgen vezels voor een vol gevoel. Zo eet je niet snel te veel.

Hoeveel is 200 gram groente?

200 gram groente is ongeveer 4 opscheplepels gekookte groenten bij je avondeten. 1 opscheplepel groente is namelijk ongeveer 50 gram. Voor rauwkost, zoals sla, komkommer en tomaat, kun je ervan uitgaan dat 1 schaaltje ongeveer 50 gram is.

Bij het schoonmaken van de groente gooi je vaak een deel weg, bijvoorbeeld het binnenste van de paprika of de topjes van de sperzieboontjes. Daarom moet je ongeveer 250 gram kopen om 200 gram groente op bord te krijgen. Van sommige groente, zoals andijvie en spinazie, heb je nog veel meer nodig: zo’n 350 gram, want andijvie en spinazie slinken in de pan.

Hoeveel is 2 stuks fruit?

Per dag heb je ook 200 gram fruit nodig. Als je per dag 2 stuks fruit eet, kom je al snel aan die 200 gram. Van heel klein fruit, zoals aardbeien en druiven, telt een schaaltje als ‘1 stuk’ (dus 100 gram) fruit.

200 gram (2 stuks) fruit is bijvoorbeeld:

•                1 appel + 1 banaan

•                1 peer + een schaaltje aardbeien

•                1 schijf meloen + een schaaltje druiven

•                1 sinaasappel + 1 perzik

•                2 kiwi’s + 1 mandarijntje

En een sapje dan?

Vruchtensappen zijn gemaakt uit fruit. Sap kan vers fruit niet vervangen omdat bij het maken van sap voedingsstoffen verloren gaan. In fruit zitten bijvoorbeeld meer vezels dan in sap. Als je niet aan je 2 stuks fruit per dag komt, kun je 1 stuk fruit vervangen door 1 glas sap. Neem dan sinaasappelsap met vruchtvlees of grapefruitsap. Dit zijn sappen met veel vitamine C én vezels. Je kunt fruit niet zomaar door alle sappen vervangen. In appelsap en druivensap zitten bijvoorbeeld nauwelijks vitamine C en vezels.

En let op, want vruchtensappen bevatten van nature suiker en dus energie.  In 1 glaasje sap zitten ongeveer 4 suikerklontjes. Omdat je van drinken niet zo snel vol raakt, drink je al snel veel. Zo loop je het gevaar dat je ongemerkt veel kilocalorieën binnenkrijgt. Beperk het aantal sapjes daarom het liefst tot 1 glas per dag.

Bron: Voedingscentrum