Wat is het 16:8 dieet en werkt dit vastendieet echt?

Deel dit artikel:

Er is weer een nieuw, hip dieet: het 16:8 dieet. Hollywood-sterren, influencers en andere bekenden zweren erbij. Het is een dieet waarbij je tijdelijk vasten (zestien uur) afwisselt met periodes waarin je mag eten (acht uur). Werkt dit dieet echt, en is het goed voor je gezondheid? We gingen op onderzoek uit.

Er is natuurlijk één groot, overduidelijk probleem met dit dieet. In plaats van naar je lichaam te luisteren, houd je je vast aan voorgeschreven tijden waarin je eet. Het is dus goed om te weten waar je aan begint wanneer je het 16:8 dieet zelf wilt proberen.

Wat is het 16:8 dieet?

Zoals net al gezegd, is het 16:8 dieet een dieet waarin je tijdgeboden vast, om zo gewicht te verliezen. Zestien uur per dag drink je alleen ongezoete dranken zoals water, koffie en thee. De andere acht uur mag je al je maaltijden en snacks eten. De meeste mensen starten hun periode van vasten voordat ze naar bed gaan, tot halverwege de volgende dag. Eigenlijk sla je dan dus alleen je ontbijt over.

In de tijd dat je wel mag eten, is alles geoorloofd. Toch volgen veel mensen een extra dieet gedurende deze uren, waarin ze ook alleen gezond eten.

Helpt het 16:8 dieet om af te vallen?

Veel experts denken van niet, waaronder onderzoekers van de Universiteit van Illinois. Uit deze studie bleek dat er geen noemenswaardig verschil is tussen het gewichtsverlies van mensen die een vastendieet volgen, of mensen die gewoon minder calorieën innemen.

Over het algemeen wordt mensen die willen afvallen aangeraden om de voedingswaarde van de dingen die ze eten te verhogen, in plaats van te gaan vasten of calorieën te tellen. Sterker nog, het vasten kan zelfs averechts werken: omdat je lichaam tijdens de periode van vasten geen eten binnenkrijgt, gaat het al het eten dat het uiteindelijk wél binnenkrijgt extra vasthouden. Hierdoor kom je dus juist aan.

Meer lezen:
Schokkend: dít zijn de gevaren van een crashdieet

Is het ongezond om zestien uur niets te eten?

Veel mensen volgen een vastendieet omdat ze denken dat dit ook andere gezondheidsvoordelen oplevert. Vasten zou namelijk de stofwisseling verbeteren, waardoor je minder snel kans hebt op ziektes. Verschillende onderzoeken, waaronder dit onderzoek van het Universiteitsziekenhuis van Manchester, ondersteunen dit idee. Ook denken mensen dat je je organen op deze manier even ‘rust’ geeft. Je maakt bijvoorbeeld minder insuline aan wanneer je niet eet, en hoge insulinelevels zijn over het algemeen niet goed voor je.

Toch is het dieet niet echt gezond te noemen. Hoewel je praktisch gezien zestien uur zonder eten kunt, is het over het algemeen niet aan te raden. Het verschilt per persoon hoe het lichaam erop reageert, maar je kunt er duizelig en misselijk van worden, uitgedroogd raken en een te lage bloedsuikerspiegel krijgen. Daarnaast kan het moeilijk zijn om uit de routine van niets en ineens alles eten te komen, waardoor je sneller een eetstoornis kunt ontwikkelen.

Dus, zou je dit dieet moeten proberen?

Hoewel het natuurlijk een persoonlijke keuze blijft, is dit dieet toch niet aan te raden. Je valt er niet meer of sneller van af dan met een ‘gewoon’ dieet, en de gezondheidsrisico’s zijn hoger. Het beste dieet is nog altijd luisteren naar je lichaam: eet wanneer je honger hebt, en stop wanneer je vol zit. Daarnaast helpt het om je normale maaltijden te vervangen door voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde. Mocht je het 16:8 dieet toch een kans willen geven, zorg er dan in ieder geval voor dat je genoeg slaapt en drinkt. Zo voorkom je uitdroging en houd je je energielevel op peil.

Bron | Goodhousekeeping.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.