10x zo krijg je een platte buik zonder te sporten (of te diëten)

Deel dit artikel:

Een platte buik zonder een streng dieet of 100 sit-ups per dag? Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is écht mogelijk. Als je deze tips opvolgt (en niet te gek doet met eten), kom je al een heel eind.

1. Ga op tijd naar bed

Wanneer je weinig slaap krijgt, werkt je stofwisseling ook trager. Hierdoor verbrand je minder snel calorieën en dat wil je natuurlijk niet! Zorg er daarom voor dat je elke nacht minstens zeven uur slaapt. En, ook niet onbelangrijk: hoe vroeger je ’s avonds naar bed gaat, hoe minder je kunt snacken…

2. Sla geen maaltijden over

Nog een goede tip om je stofwisseling een oppepper te geven: eet om de drie à vier uur én sla nooit je ontbijt over. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die niet ontbijten, de rest van de dag een sterker hongergevoel ervaren. Door geregeld een gezonde snack te eten (denk aan een appel of een handje nootjes) zorg je ervoor dat je je vol blijft voelen én dat je lichaam optimaal calorieën verbrandt.

3. Drink veel water

Laat frisdranken staan en probeer zo veel mogelijk water te drinken. Als je lichaam niet genoeg is gehydrateerd, blijft het vocht vasthouden. Hierdoor draag je al snel één à twee kilo extra met je mee rond je middel. Zorg ervoor dat je minstens negen glazen water per dag drinkt: de perfecte manier om aan een platte buik te werken.

4. Eet een handje amandelen

Uit onderzoek is gebleken dat het eten van nootjes vaak resulteert in een smallere taille. Nootjes zijn rijk aan onverzadigde vetten, waardoor je sneller een vol gevoel krijgt dan wanneer je bijvoorbeeld chips eet. Let op: dit geldt wel alleen voor ongezouten nootjes. Als je veel zout eet, krijg je júist een opgeblazen buik. Houd het daarom bij een handje ongezouten nootjes.

5. Drink koffie

Koffie werkt vochtafdrijvend. Als je dagelijks een paar kopjes koffie drinkt, houd je dus minder vocht vast. Daarnaast zorgt koffie er ook nog eens voor dat je darmen goed blijven werken, wat ook weer resulteert in een plattere buik.

6. Eet bewust én langzaam

Schrok niet zomaar tussendoor je eten naar binnen, maar maak er echt een momentje van. Dek de tafel, ga er lekker voor zitten en kauw minstens tien keer op elke hap voordat je die doorslikt. Als je snel eet en amper kauwt, moet je lichaam extra hard zijn best doen om alles te verwerken. En dat zorgt weer voor gasvorming en obstipatie. Het gevolg? Je buik zet uit en je lijkt zo twee kilo zwaarder. Rustig eten maakt dus slank.

7. Ga aan de wandel

Geen zin om te sporten? Zorg er dan voor dat je elke dag minstens dertig minuten wandelt. De beweging zorgt ervoor dat je stofwisseling een boost krijgt, waardoor je sneller het vet rond je middel zal kwijtraken.

8. Eet geen kauwgom

Kauwgom kan ervoor zorgen dat je buik gaat opzetten. Er komt tijdens het kauwen namelijk veel zuurstof naar binnen, wat zich vaak in je buik ophoopt. Als je een slankere taille wilt, kun je dus voortaan beter geen kauwgom meer kauwen.

9. Probiotica

Probiotica zijn goede bacteriën die ervoor zorgen dat je spijsvertering sneller werkt. Hierdoor heb je minder snel last van gasvorming, wat normaal gesproken resulteert in een opgezette buik. Je kunt probiotica onder andere vinden in yoghurt, kimchi (Koreaanse gefermenteerde kool), miso (Japanse kruidenpasta) en zuurkool.

10. Eet meer waterrijk voedsel

Als je een vol gevoel hebt, ben je minder snel geneigd te gaan snacken. Eet daarom zo veel mogelijk waterrijk voedsel zoals watermeloen, komkommer, paprika en courgette. Niet zo gek op dat soort groenten? Dip ze dan in een bakje hummus.

Bron | goodhousekeeping.com
Foto | iStock

Ook interessant om te lezen