10 tips voor een gezond voedingspatroon

Deel dit artikel:

Wil je na de vakantie dan echt beginnen met gezond eten? Margriet heeft 10 tips voor een gezond voedingspatroon. 

Tip 1
Eet gevarieerd. Benut het aanbod van het seizoen; de natuur geeft de voedingsstoffen die we op dát moment nodig hebben.

Tip 2
Eet 200 gram groente en 200 gram fruit per dag. Groenten eet je nooit te veel. Bovendien geven ze een verzadigd gevoel, bevatten ze veel waardevolle vitamines en mineralen en juist weinig calorieën.

Tip3
Neem voor elke maaltijd een volkoren-, zetmeel- of koolhydraatproduct. Hierdoor breng je je bloedsuiker in balans en kun je goed functioneren. In aardappelen zit veel vitamine C en ook zitten er veel mineralen en vezels in.

Tip 4
Zet krachtbommetjes als linzen, soja, bruine bonen en kapucijners op je boodschappenlijstje. Ze zitten boordevol plantaardige eiwitten, foliumzuur, vezels en mineralen. Met peulvruchten bereid je snel een voedzame maaltijd.

Tip 5
Kies vette vis en juist vetarm vlees. Vlees is ijzer- en eiwitrijk en heeft veel B-vitamines. Bij vetarme vleessoorten profiteer je wél van deze pluspunten en vermijd je verzadigde vetten. Makreel, tonijn en andere vette vissen bevatten veel omega-3-vetzuren en vitamine D.

Tip 6
Drink je lichaam elke dag schoon met anderhalve liter vocht. Neem vooral calorievrije dranken als water, thee, koffie zonder melk en/of suiker en andere dranken die minder dan 5 kcal per 100 ml bevatten.

Tip 7
Beperk je tot één glas alcohol en onthoud: 1 glas staat gelijk aan 1 belegde boterham.

Tip 8
Ken je vetten. Een goede voeding bevat dagelijks tussen de zestig en tachtig gram vet. Vet heb je nodig voor een goede spijsvertering en een verzadigd gevoel. Onverzadigde vetten met essentiële vetzuren zijn: halvarine, vloeibaar bak- en braadvet en noten.
Kaas, paté en worstsoorten hebben vooral verzadigde en dus minder gunstige vetten.

Tip 9
Bereid met beleid. Gebruik weinig olie en vet bij het koken, verhit de vetten kort en verwarm groenten niet te lang. Zo behoud je de natuurlijke smaak van het eten en komen er geen schadelijke stoffen vrij.  Neem afscheid van kant-en-klaarmaaltijden en afhaaleten. In deze maaltijden zit veel suiker, zout en verzadigd vet.

Tip 10
Blijf calorieën tellen. Hoe ouder je bent, des te minder calorieën je nodig hebt. Iemand van 70 jaar heeft de helft minder calorieën nodig dan een 30-jarige.