De populaire smoothiebowl. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Zo (on)gezond is een smoothiebowl

Een ontbijt vol fruit en lekkere toppings: wie wil dat nou niet? Smoothiebowls zijn ontzettend populair en makkelijk om zelf te maken. Maar hoe gezond is dit kleurrijke ontbijt eigenlijk? En zijn er manieren om ‘m gezonder te maken?

Hoe (on)gezond is een smoothiebowl?

Smoothiebowls zitten vol met fruit en toppings zoals kokosrasp, chiazaad, havermout, honing, lijnzaad en nog véél meer. Je kunt er eindeloos mee variëren en hebt iedere ochtend een fris ontbijt in een kommetje. Veel mensen gaan ervan uit dat hun fruitontbijt gezond is. Toch is een smoothiebowl niet per definitie een gezond ontbijt. Zo zit het vol met fruitsuikers en zijn de toppings ook niet altijd gezond. Volgens voedingsdeskundige Stefanie Klaver is er nog veel winst te behalen bij het maken van een smoothiebowl. Bij Women’s Health legt ze uit hoe dat zit.

Fruitsuikers

Smoothiebowls bevatten veel fructose, ook wel fruitsuikers genoemd. En hoewel het om natuurlijke suikers gaat, maakt dat voor je lichaam niet zoveel uit. Er wordt door je lichaam namelijk geen onderscheid gemaakt tussen natuurlijke suikers en tafelsuikers. Volgens Klaver zijn we snel geneigd om te combineren met verschillende fruitsoorten, waardoor je ontbijt snel te veel suikers bevat.

Gelukkig kun je de hoeveelheid suikers makkelijk verminderen door groente toe te voegen aan je bowl. Kies bijvoorbeeld voor één stuk fruit, zoals een banaan en voeg daar spinazie aan toe. Door er wat (soja)yoghurt of kwark aan toe te voegen maak je ‘m wat romiger.

Gezonde toppings op je smoothiebowl

Vooral bij de toppings is er nog werk aan de winkel. Toppings als kokosrasp, chiazaad, extra vers fruit, noten en pindakaas zijn erg populair. Deze ingrediënten zijn zeker niet altijd ongezond, maar kunnen wel veel calorieën bevatten. Daarom is het belangrijk om niet te veel toppings te gebruiken. Kies je favoriete toppings uit en zorg ervoor dat ze een aanvulling zijn op de voedingswaarden in het ontbijt. Het fruit zorgt ervoor dat er vaak al genoeg koolhydraten in zitten. Kies wat betreft toppings daarom voor vetten en eiwitten. Een beetje pindakaas is dus zeker een goede optie.

Kauwen

Een ander probleem is ‘kauwen’. Door fruit te blenden, worden vezels en vitaminen deels afgebroken. Doordat een smoothiebowl zo zacht is hoef je bijna niet te kauwen en kun je het gevoel hebben dat je niet verzadigd bent na het eten van je ontbijt. Wanneer je veel moet kauwen denken je hersenen namelijk sneller dat je voldoende gegeten hebt. Daarom is het goed om te kiezen voor toppings die je moet kauwen en die rijk zijn aan vitaminen en vezels. Denk bijvoorbeeld aan aardbeien of frambozen, een paar lepels havermout of chiazaad.

Vetten en eiwitten

Een smoothiebowl bevat vaak veel koolhydraten, maar weinig vetten en eiwitten. Dit kun je makkelijk oplossen door er kwark, sojayoghurt of pindakaas aan toe te voegen. Daarnaast kun je een halve avocado toevoegen, omdat deze gezonde vetten bevat.

Kies voor een goede balans

Natuurlijk verschilt het per persoon wat je als ‘gezond’ beschouwt. Zo is een ontbijt dat rijk is aan calorieën, maar veel voedingsstoffen bevat, voor de één gezond en voor de ander misschien niet. Het is belangrijk om zelf te bepalen of het wel of niet past binnen je voedingspatroon. Vergeet vooral niet te variëren met verschillende kleuren groente en fruit, zodat je veel soorten voedingsstoffen binnenkrijgt. Als je de rest van de dag minder fruit eet en genoeg vetten en eiwitten binnenkrijgt, kun je volgens voedingsdeskundige Klaver gerust een smoothiebowl eten.

Bron | Women’s Health, AD

Lisa MancheGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden