Ijsjes  Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Trek in een ijsje? Dit zijn de gezondste keuzes

Nu de temperaturen stijgen, is het heerlijk om te genieten van een koud ijsje. Kies je voor roomijs, softijs, sorbetijs, yoghurtijs of toch een waterijsje? Je hebt veel keuze, maar welk soort ijs is nou het meest gezond?

Er zit namelijk nogal wat verschil in de hoeveelheid suiker en vetten in diverse ijsjes. We zochten voor je uit wat nou de beste keuze is als je regelmatig van een ijsje wilt genieten en ondertussen ook gewoon in je badpak of bikini wilt blijven passen.

Sorbet- of water ijsje

Wil je een beetje op de lijn letten? De beste keus is dan een sorbet of waterijsje. Waterijsjes zoals het bekende ‘Raketje’ bevatten gemiddeld zo’n veertig calorieën per stuk. Sorbetijs bevat ongeveer hetzelfde aantal, maar dan per bolletje. Ga je voor een waterijsje, dan kun je het beste eerst even de verpakking checken. Sommige varianten bevatten namelijk veel meer suiker waardoor ze snel in calorieën omhoog gaan. Een Twister bevat al 103 kcal.

Yoghurtijs

Geef jij de voorkeur aan een romige smaak, maar wil je niet al te veel calorieën binnenkrijgen? Dan is yoghurtijs de beste optie. Er zit minder verzadigd vet in, dan in roomijs, maar bevat nog wel een grote hoeveelheid suiker. Eén bolletje bevat gemiddeld zo'n zeventig kcal. Van de voorverpakte ijsjes zijn een ‘Split’ (85 kcal) of 'Solero' (98 kcal) het beste alternatief.

Room- en softijs

Room en softijs zijn de minst gezonde keuzes. Een gemiddeld bolletje bevat al snel zo’n honderd calorieën. Voor een toef softijs moet je gemiddeld 154 kcal rekenen. Qua samenstelling van ingrediënten verschillen ze niet zo veel van elkaar. Softijs bevat vaak dezelfde ingrediënten als roomijs. Roomijs wordt een lange tijd in de vriezer bewaard zodat het hard wordt, terwijl softijs op een temperatuur van ongeveer vijf graden wordt gehouden, zodat het een vloeibaar mengsel blijft. De grootste voorverpakte caloriebommetjes zijn de befaamde 'Cornetto' (233 kcal per stuk) en Magnum (272 kcal per stuk).

Hoorntje, beker of bakje?

Ga je voor schep- of roomijs, dan heeft het zin om de keuze waarin je het wilt hebben goed af te wegen. Het zijn misschien niet de grote dealbreakers op de weegschaal, maar alle beetjes helpen. Een hoorntje bevat, afhankelijk van het gewicht, 45 tot 75 calorieën. Een ijsbekertje bevat ongeveer negen calorieën en een bakje natuurlijk niks.

Bron| Nu.nl, dieetplaneet, Radar

Beeld| iStock

Sanne van de WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden