null Beeld Getty Images/500px Prime
Beeld Getty Images/500px Prime

Minder vlees eten: hoe gezond zijn vleesvervangers nou eigenlijk?

Het aantal mensen dat (vaker) vegetarisch eet is de afgelopen twee jaar fors toegenomen. Steeds meer mensen worden bewuster van het effect van de vleesindustrie op het milieu. Daarnaast zijn vleesvervangers tegenwoordig in alle geuren en kleuren in de schappen van de supermarkt verkrijgbaar: van vegetarische worsten, slavinken en kipstukjes tot hamburgers en gehaktballetjes. De ene vleesvervanger smaakt wel beter dan de ander, maar dat terzijde. Maar zijn die vleesvervangers wel gezond?

Hoe maak je deze producten en zitten er genoeg voedingsstoffen in?

Veel bewerkte producten

Ondanks dat een biefstukje minder eten goed is voor het milieu, zijn vleesvervangers niet per se beter voor jou. Veel van die vervangers bevatten namelijk te veel verzadigde vetten, zout en suiker en helaas wat minder vitaminerijke ingrediënten. Niet altijd gezond dus, die vleesvervangers. "Waar het vooral mis gaat is de hoeveelheid zout", zegt Jasper de Vries van het Voedingscentrum. "Het Voedingscentrum hanteert een bovengrens van 1,1 gram zout per 100 gram. En dat is al de bovengrens. Als een product daarboven zit, valt het buiten onze Schijf van Vijf en is het geen gezonde keuze." Producenten van vegetarisch vlees gebruiken vooral veel zout om de smaak op te peppen, maar het Voedingscentrum adviseert niet meer dan 6 gram zout per dag te eten. "Te veel zout innemen verhoogt je bloeddruk en veroorzaakt een grotere kans op hart- en vaatziekten en nierziekten", aldus De Vries. Terug naar de vegetarische stukjes vlees.

Hoe maak je vegetarisch vlees?

Vegetarisch vlees wordt gecreëerd in zogeheten extrusiemachines. In deze grote apparaten worden onder invloed van hoge druk en temperatuur, ingrediënten als soja-eiwitten of erwteneiwitten, water en tarwegluten met wat bindmiddelen, olie en kleurstoffen tot een vloeibaar goedje gemengd. Het mengsel wordt vervolgens door smalle buizen geperst en tegelijkertijd afgekoeld. Dankzij dit soort trucs ontstaan horizontale vezels en daarmee de stevige structuur van vlees waar mensen om vragen. Helaas gaan er op deze manier veel voedingsstoffen verloren, wat natuurlijk erg jammer is.

Lees ook: 10 dingen waarvan je dácht dat ze vegetarisch waren (niet dus)

Eet liever gezond

Wanneer je vaker vegetarisch wilt eten, let er dan vooral op dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Ga dus niet alleen voor die vegetarische kipschnitzel, maar zorg dat je maaltijd ook echt genoeg voedingstoffen bevat zoals peulvruchten, genoeg groenten, volkoren graanproducten, zuivelproducten (of zuivelvervangers), bonen, eieren, noten, zaden, zeewier of algen.

Conclusie: over het algemeen kun je dus nog beter een verse spinaziesap drinken dan een nepbraadworst eten. Voor het klimaat is het goed, maar niet per se voor je gezondheid.

Lees ook: Dit zijn de gezondheidseffecten van minder vlees eten (en de nadelen ervan)

Wist je dat?

Er zijn trouwensheel wat voedingsmiddelen en drankjes die op het eerste gezicht vegetarisch lijken, maar dat niet zijn. Benieuwd welke?

Bron | Quest, Womenshealth, RTLnieuws

Beeld | Getty Images

Inge DalGetty Images/500px Prime

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden