Met dit onverwachte ingrediënt maak je je havermoutpap veel lekkerder Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Met dit onverwachte ingrediënt maak je je havermoutpap veel lekkerder

Havermout is heel gezond, maar heeft wel wat opsmuk nodig qua smaak. Veel mensen voegen er daarom honing, fruit of chocola aan toe, maar er is een ietwat onverwacht ingrediënt dat je havermoutpap pas écht een boost geeft.

En het gaat er vooral ook om op welk moment je dat ingrediënt toevoegt.

Niet zoet, maar zout is hét ingrediënt voor in je havermout

Bij havermoutpap denk je misschien vooral aan zoete smaakmakers. Die zíjn er ook heerlijk door, maar verschillende culinaire websites zweren juist ook bij het toevoegen van zout. Inderdaad, misschien ook niet het eerste waar jij aan denkt als je je havermout maakt. Zout benadrukt de natuurlijke smaken van de haver. En de combinatie van zoet en zout is extra lekker. Niet voor niets zwichten we ook massaal voor de combinatie karamel-zeezout. Belangrijk: het moment waarop je zout aan je havermoutpap toevoegt, is allesbepalend.

Op tijd toevoegen

Je hebt je havermoutje gemaakt en voegt er vervolgens de lekkere smaakmakers aan toe. En nu dus ook dat snufje zout. Fout! Je kunt het zout het best helemaal in het begin al toevoegen. Dan heeft het zout meer de tijd om de smaak in je havermoutpap naar boven te halen. Doe je dit pas op het eind, dan proef je amper verschil.

Lees ook:
Deze veelgemaakte fouten maken je havermout een stuk minder gezond

Zuinig met zout

Zoals je vast al weet, is het wel belangrijk om zuinig te zijn met zout. Nou is zout belangrijk voor het regelen van de vochtbalans in je lichaam, bloeddruk en goede werking van spier- en zenuwcellen. Maar eet je te veel zout, dat kan dit leiden tot een hoge bloeddruk en dus een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Ongeveer 80 procent van de Nederlandse bevolking krijgt meer zout binnen dan de maximale hoeveelheid van 6 gram zout per dag, meldt het Voedingscentrum. Houd het dus bij een snufje zout door je havermoutpap. En wissel je ontbijtjes af. Een gevarieerd voedingspatroon is namelijk minstens zo belangrijk voor je gezondheid.

Meer lezen over havermout en lekkere havermoutrecepten proberen?

Bron | Voedingscentrum, Mashed
Beeld | Getty

Faye HeijnisGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden