Zó maak je alsnog een gezonde maaltijd met diepvriesvoedsel en conserven.
 Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Lege schappen in de supermarkt: zó maak je alsnog een gezonde maaltijd

Door de boerenprotesten stonden we in de supermarkt voor lege schappen en waren verse producten moeilijker verkrijgbaar. Bij een tekort aan vers voedsel zijn er natuurlijk nog andere alternatieven, zoals diepvriesvoedsel en conserven. Maar zijn diepvriesvoedsel en conserven eigenlijk wel een gezond alternatief? En hoe maak je er een gezonde en verantwoorde maaltijd mee?

Diëtist Desiré van der Kruk van Jouw Foodplan legt het uit.

Hoe gezond zijn diepvriesmaaltijden en conserven?

“Bij diepvriesmaaltijden en conserven ligt het aan het product of het gezond of minder gezond is,” legt Desiré uit. “Zo heb je hele ongezonde maaltijden uit de vriezer of uit potjes waar veel zout en suiker aan is toegevoegd. Wanneer je voor het schap staat is het daarom belangrijk om de ingrediëntenlijst te bekijken. Is er veel suiker aan een product toegevoegd? Dan kun je hem beter laten staan. Daarentegen kunnen bepaalde producten juist ook heel gezond zijn. Diepvriesfruit, zoals aardbeien, bevatten zelfs meer vitamines dan vers fruit. Dat komt doordat ze na het oogsten meteen worden ingevroren, waardoor de vitamines beter behouden blijven. Diepvriesvoeding of coen hoeven dus zeker niet altijd ongezonder te zijn dan vers voedsel.”

Een gezonde maaltijd samenstellen

Om te beginnen is het volgens Desiré dus belangrijk om in de supermarkt al door de ingrediëntenlijst heen te lopen. Maar er zijn meer dingen om op te letten, voordat je een gezonde maaltijd kunt maken met diepvriesvoeding en conserven. “Naast het letten op toegevoegde suikers en zout is het bij vis bijvoorbeeld belangrijk dat het niet gepaneerd of voorgekruid is, want dat is een stuk minder gezond. Een gezonde maaltijd die je kunt maken met voedsel uit een potje is bijvoorbeeld bonensoep. Meer dan bonen uit een potje en kruiden heb je hier niet voor nodig, maar je zet toch een gezonde maaltijd op tafel.”

“Over het algemeen kun je gezonde maaltijden maken met voedsel uit de diepvries of uit potjes. Wel is het belangrijk om kant en klare (diepvries)maaltijden te vermijden, want die zijn vaak ongezond,” zegt Desiré.

Groente en fruit invriezen

Momenteel zijn er nog geen grote zorgen om een voedseltekort, maar volgens Desiré kun je wel een aantal voorzorgsmaatregelen nemen als je je zorgen maakt. “Je kunt er dan voor kiezen om wat vers fruit en groente in te vriezen. Zo blijft het een tijdje goed en kun je ze op een later moment alsnog eten. Hierbij is het wel goed om onderscheid te maken tussen verschillende groentes en fruitsoorten die geschikt zijn om in te vriezen. Producten die veel water bevatten zijn minder geschikt, doordat ze sneller zompig kunnen worden.”

Moeten we ons zorgen maken?

“Natuurlijk ligt het eraan in hoeverre er daadwerkelijk tekorten aan vers voedsel ontstaan, maar het kan wel zorgelijk zijn. Veel mensen zullen dan sneller kiezen voor ongezonde maaltijden, doordat de gezonde producten niet geleverd worden of zijn uitverkocht.” Maar volgens Desiré hoeven we ons geen zorgen te maken. “Als je een paar dagen wat ongezonder eet is dat écht geen probleem. Vooral wanneer je op de langere termijn ongezonder eet, is dat slechter voor je lichaam. Maar ik zou, voor zover dat kan, vooral kiezen voor de gezonde opties en over het algemeen passen diepvriesvoeding en conserven in een gezonde maaltijd.”

Lisa MancheGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden