Hot off the grill panini sandwiches made with crusty, hand sliced bread, black forest ham and swiss cheese. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Is een tosti ongezonder dan een boterham met ham en kaas?

Het is een fijne afwisseling van een gewone boterham met ham en kaas: een tosti. Het is een makkelijke manier om van je lunch iets speciaals te maken. Maar wat doet het toasten van brood en het smelten van kaas met de voedingswaarde van het oer-Hollandse bammetje?

Nou, niks eigenlijk. Het toasten verandert niets aan het aantal calorieën of de hoeveelheid voedingsstoffen, meldt het Voedingscentrum. Met een tosti krijg je net zoveel koolhydraten, verzadigde vetten en andere voedingsstoffen binnen als met een dubbele boterham met ham en kaas. En qua calorieën maakt het dus ook niet uit of je je broodje wel of niet in het tostiapparaat klaarmaakt.

Gunstig voor je bloedsuiker

Toch betekent dit niet dat je tosti en die boterham met ham en kaas identiek zijn. Sterker nog: een tosti is misschien nog wel gunstiger als we kijken naar bloedsuiker. Diëtist Desiré van der Kruk legt dit als volgt uit bij Nu.nl: “Onderzoek laat zien dat het toasten van brood zorgt voor een lagere glycemische index. Suikers worden dan langzamer opgenomen in je bloed. In dit onderzoek werd witbrood gebruikt. Het is onduidelijk of dit effect ook geldt voor volkorenbrood.”

Een tosti kun je zo gezond of ongezond maken als je zelf wilt. De klassieke tosti bestaat uit twee witte boterhammen, is besmeerd met halvarine en belegd met kaas en ham. Volgens de Nederlandse voedingswaardetabel bevat deze tosti 292 calorieën, 25,5 gram koolhydraten en 7,2 gram verzadigd vet. Hierbij is de dikke klodder ketchup of currysaus die we er vaak bij eten niet meegerekend. “Als je deze producten los van elkaar bekijkt, kom je uit op 338 calorieën. Dat is dus best een groot verschil”, zegt voedingsdeskundige Isabelle Groenstege bij Nu.nl.

Die verschillen zijn vrij eenvoudig te verklaren: het is namelijk afhankelijk van het soort brood (normaal brood of tostibrood) en beleg dat gebruikt wordt. Omdat we thuis vaker normaal brood gebruiken, adviseert de voedingsdeskundige om uit te gaan van 338 calorieën.

Is een tosti ongezonder?

Het toasten van een boterham met ham en kaas maakt het gerecht dus niet per se ongezonder. Wat wel meespeelt is het feit dat je van een tosti vaak meer eet. Dus ondanks dat de voedingswaarden bij dezelfde hoeveelheid gelijk zijn, krijg je meer binnen omdat je van een tosti makkelijker meer eet. “Een tosti is een leuk, speels product in je mond. Het is warm, knapperig, heeft een smeuïge kaas en het droge van de tosti”, zegt Isabelle. “Zo’n complex smaakprofiel maakt dat we er vaak meer van eten, omdat we er minder snel verveeld door raken. De geur werkt daar ook aan mee.”

Daarbij benadrukt Desiré dat het ook afhangt van de rest van je eetpatroon: “Een tosti bakken in roomboter hoeft niet ongezond te zijn. Heb je een gezond evenwichtig dieet met veel groenten, fruit, noten, peulvruchten en andere producten uit de Schijf van Vijf, dan zou ik vooral genieten van een pantosti met een dikke klodder ketchup.”

Gezondere tosti

Wil je een gezondere tosti met minder calorieën, vervang de witte boterhammen dan door volkoren boterhammen en de twee plakken 48+-kaas door één plak 30+-kaas. Smeer verder gewoon met halvarine en beleg met die ene plak ham. Je kunt de gewone kaas ook door mozzarella vervangen. Hierin zit veel meer water dan in gewone kaas, waardoor mozzarella per honderd gram veel minder vet bevat dan onze Hollandse kaas. Mozzarella bevat bovendien stukken minder zout dan ons gemiddelde stukje belegen.

Bron | Voedingscentrum, Nu.nl, Voedingswaardetabel.nl

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden